Veelgestelde vragen Mobiliteitsplan Assendelft
We hebben de datum van 7 april gekozen omdat op dat moment de online campagne afloopt. De online omgeving met de vragenlijst is dan 1 maand actief geweest van 7 maart tot en met 7 april. Bewoners hebben de vragenlijst 2100 keer ingevuld.
Bewoners hebben in december tijdens een bewonersbijeenkomst en online kunnen aangeven waar zij in Assendelft hinder ondervinden en waar zij een knelpunt zien voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Ook hebben zij maatregelen voorgesteld. Al deze maatregelen (in totaal 200) hebben wij gebundeld in drie verschillende pakketten. Elk pakket heeft een ander thema.
Deze pakketten hebben wij gemaakt omdat wij vinden dat bewoners de expert zijn. Het mobiliteitsplan wordt op die manier een plan dat tot stand is gekomen met inbreng van bewoners.
Het is belangrijk om te benoemen dat de gemeente de pakketten nog niet heeft getoetst. Wij gaan de maatregelen in de pakketten nog goed onder de loep houden. Ook zullen wij de maatregelen die wij via de mailbox binnen hebben gekregen toetsen. Het uiteindelijke pakket zal dan een pakket zijn met maatregelen die ingebracht zijn door bewoners. Ook zullen het maatregelen zijn waarvan het projectteam vindt dat deze uit te voeren zijn. Deze extra maatregelen zijn dan ook geen maatregelen die veel impact hebben zoals afsluitingen van straten.
Bij de beoordeling kijken we heel goed naar de haalbaarheid van de maatregel. Wij toetsen bijvoorbeeld op de kosten, de impact op het gebied, draagvlak, en nog belangrijker: lossen wij een probleem op of verplaatsen wij die alleen maar. Dit heeft als resultaat een concept pakket. Dit pakket zullen wij aan u presenteren in een toekomstige bewonersavond. Zit alles erin? Klopt het met de verwachting? Uiteindelijk zullen wij het pakket dat gekozen is door bewoners (met daarin de maatregelen bedacht door bewoners) als advies meenemen in de besluitvorming.
Pakket | Aantal stemmen |
Pakket 1: Leefbaar en Gezond | 245 |
Pakket 2: Ruimte en Veiligheid | 202 |
Pakket 3: Balans in Mobiliteit | 1534 |
Eindtotaal | 1983 |
Wij hebben hier de antwoorden van de bewoners van andere plaatsen dan Assendelft uit gefilterd. Sommige mensen hebben dubbel gestemd, dat kunnen wij duidelijk zien. Als wij de dubbele stemmen eruit halen dan verandert de uitslag niet.
Wij zullen net als de voorgaande keren de bewoners uitnodigen via online campagne, via de wijkmanager en via posters op belangrijke plekken. Daarnaast nodigen wij direct de bewoners uit die aanwezig waren bij de eerste twee bewonersavonden en de mensen die ons bereikt hebben via de mailbox. Wilt u de uitnodiging niet missen, stuurt u dan een mail naar mobiliteitassendelft@zaanstad.nl.
Dat is niet zo. Wij kijken nog heel goed naar alle maatregelen in de pakketten. Dat betekent dat de keuze van bewoners niet direct een project wordt. De gemeente onderzoekt wat mogelijk is.
Wij hebben in december 2023 een campagne opgestart (met posters op drukbezochte plekken in Assendelft, online via gerichte advertenties via sociale media en via de wijkmanager) om mensen uit te nodigen voor een bewonersavond en als zij er niet bij konden zijn, was er een online omgeving waarbij bewoners op een kaart hun knelpunten konden toevoegen.
Voor de tweede bewonersavond hebben wij de bewoners van de eerste avond direct uitgenodigd. Daarnaast hebben wij voor bewoners die niet bij de avonden waren de mogelijk geboden om van 14 maart tot en met 7 april online hun stem te laten horen. Hier hebben wij ook een presentatie voor geüpload zodat ook bewoners die nog niks van het onderwerp wisten mee konden doen. De campagne voor de online vragenlijst hebben we op dezelfde manier uitgevoerd als in december. Daarnaast hebben we ook een bericht opgenomen in de MAAK.Noord nieuwsbrief.
Voor bewoners die aangaven dat ze de deadline hadden gemist, hebben wij de einddatum verlengd tot maandagavond 9 april.
Dat kan heel goed. De maatregelen zijn door bewoners zelf voorgesteld. Daarna kregen bewoners de mogelijkheid om een pakket te kiezen. De pakketten zijn zo ingericht dat ze alle drie een ander thema hebben. Dit hebben we gedaan om de ruim 200 maatregelen overzichtelijk te maken. In elk pakket zitten maatregelen die uitsluitend bedacht zijn door bewoners.
In elk pakket zitten maatregelen die bewoners belangrijk vinden en waarvan de gemeente ook ziet dat het goede maatregelen zijn. Uiteindelijk zal het mobiliteitsplan Assendelft bestaan uit een pakket maatregelen bedacht en gekozen door bewoners. De maatregelen zijn dan getoetst door de gemeente en aangevuld met een advies van het projectteam welke maatregelen wij sowieso willen uitvoeren in het gebied (dit kunnen dan ook maatregelen zijn uit andere pakketten).
De knips die opgenomen zijn, hebben bewoners zelf bedacht. Dat betekent niet dat deze voor iedereen een goede maatregel hoeven te zijn. Dat weten wij als gemeente ook. Wat we willen bereiken met het toch opnemen van de knips in het pakket is de mogelijkheid te hebben om ook dit te onderzoeken. Wij weten nu dat het merendeel van mensen die gereageerd hebben geen voorstander zijn van een knip.
We gaan onderzoeken of een knip überhaupt wel zin heeft (bijvoorbeeld op de Communicatieweg). Als we met een knip alleen een probleem verplaatsen en het niet oplossen, dan gaat het niet door. Een knip is een grote ingreep. Als de knip een onderdeel wordt van het plan zullen wij bewoners, ondernemers en omwonenden daarover informeren.
De verbindingsweg is een apart project. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina Verbindingsweg Assendelft.
Samen met de provincie werken we wekelijks aan een plan om ervoor te zorgen dat heel Zaanstad Noord leefbaarder en veiliger wordt, daar is het verkeer dat Zaanstad Noord doorkruist een belangrijk aandachtspunt. Het mobiliteitsplan Assendelft gaat daar niet over.