Veelgestelde vragen Guisweg
Algemene vragen
Veel mensen maken zich al langer zorgen over de spoorwegovergang aan de Guisweg en het kruispunt wat ernaast ligt. Het is er vaak druk en de veiligheid is een punt van zorg. Omdat er in de toekomst ook meer mensen in de omgeving komen wonen en meer treinen gaan rijden op deze route, is het project Guisweg gestart. Het project moet zorgen voor meer veiligheid en dat het verkeer goed kan blijven doorrijden.
De oplossing bestaat op hoofdlijnen uit een aantal onderdelen. De overgang bij het spoor aan de Guisweg verdwijnt en er komt een tunnel voor fietsers en voetgangers in de plaats. Ander verkeer kan straks via de nieuw ingerichte Provincialeweg door een nieuwe tunnel onder het spoor door. De op –en afrit van de snelweg A8 bij Oud Koog verdwijnen, en er komt een nieuwe op –en afrit voor de snelweg A8 bij ten zuiden van Rooswijk. Deze keuzes staan in het ‘Definitief voorkeursalternatief’.
De gemeente Zaanstad, ProRail, de Vervoerregio Amsterdam (VRA), de Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn hier in juli 2023 akkoord mee zijn gegaan. Dit staat in de Bestuursovereenkomst (BOK) die deze zes organisaties hebben getekend.
U kunt hier een video bekijken van het ontwerp.
Het project zal naar verwachting in 2031 klaar zijn.
Hoewel een groot deel van de oplossing voor dit project bekend is, zijn er een aantal onderdelen van het project waar u nog op kunt meedenken. Het projectteam bereid dit momenteel voor. Zodra hier meer informatie over bekend is, wordt dit gedeeld via deze website, een bewonersbrief en een digitale nieuwsbrief. en zal hier meer informatie over delen op deze website. Voor de laatste kunt u zich hier aanmelden.
Voor het project is 180 miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag moet de geschatte kosten dekken. Het Rijk (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat), Vervoerregio Amsterdam, Provincie Noord-Holland, ProRail en gemeente Zaanstad zijn de partijen die dit bedrag samen betalen.
In de planstudie is onderzocht en uitgewerkt hoe de knelpunten opgelost kunnen worden en welke gewenste ontwikkelingen verder worden uitgewerkt. De planstudie gaat over het herinrichten van de infrastructuur. Los daarvan onderzoekt de Gemeente Zaanstad de komende tijd de mogelijkheden voor woningbouw in dit gebied.
Er zijn een aantal projecten die een relatie hebben met project Guisweg. Deze worden hieronder uitgelegd.
In de corridorstudie Amsterdam – Hoorn wordt onderzocht hoe de bereikbaarheid in dat gebied kan worden verbeterd. Het project rondom de Guisweg maakt daar onderdeel vanuit. Meer informatie over de Corridorstudie is te vinden op deze website.
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) houdt in dat er meer treinen op drukke trajecten komen. Ook tussen Alkmaar en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. De overweg bij de Guisweg ligt op dit traject. Dit betekent dat de slagbomen vaker dicht zullen zijn, waardoor het verkeer (auto’s en fietsers) een langere wachttijd heeft. Een oplossing voor de overgang met Guisweg is dan ook noodzakelijk om PHS te laten slagen.
Het project Guisweg staat los van projecten in de buurt of regio, zoals Busbrug de Binding, A8/A9, de Coenbrug of eventuele woningbouw. Wel houdt het projectteam in de uitwerkingen rekening met wat er binnen deze projecten speelt.
Naar verwachting starten we in 2028 met de werkzaamheden. Dit is nog afhankelijk van de verdere uitwerking of dit haalbaar is.
Er zijn vanuit de omgeving veel vragen over het grondwaterstanden en de funderingen van huizen in de buurt. We (h)erkennen deze zorgen en de problematiek in het gebied.
Momenteel zijn er peilbuizen in het gebied aanwezig om de bestaande grondwaterstandstanden te monitoren over een langere periode. Deze gegevens nemen we mee in de verder uitwerking van het ontwerp. In de planuitwerkingsfase is het uitgangspunt dat de toekomstige situatie en de realisatie van het werk geen schade mag veroorzaken in de omgeving, zoals funderingen van gebouwen. Dit uitgangspunt gaan we onderzoek of dit haalbaar is.
Als dit niet het geval is worden er maatregelen getroffen in het ontwerp of in de eisen die gesteld worden voor de realisatie van het werk. In deze fase gaan we ook de bestaande bebouwing beoordelen op gevoeligheid voor eventuele schade en in een latere fase voor de start van de werkzaamheden wordt er een nul-opname gedaan van de bestaande gebouwen. Grondwaterpeilen, schade in de omgeving en waterkwaliteit hebben dus onze aandacht.
Tijdens deze planuitwerkingsfase bepalen we de mogelijke bouwmethoden in relatie tot het grondwaterstanden.
Veranderingen aan spoorwegovergang Guisweg
Het sluiten van de spoorwegovergang gaat samen met het openen van twee nieuwe tunnels in het gebied. Op dezelfde plek als de huidige spoorwegovergang komt een tunnel voor fietsers en voetgangers. Voor langzaam verkeer kunnen hierdoor dezelfde routes gebruikt worden in de toekomst, maar zonder oponthoud van de spoorwegovergang.
Voor het autoverkeer komt in plaats van de huidige route via de Guisweg een nieuwe route via de nieuw aan te leggen Verbindingsweg tussen de Guisweg bij A8-Aansluiting 3 en onder het spoor door naar de Provincialeweg. Het autoverkeer zal via deze route gaan rijden om vanuit de omgeving Westerkoog en Rooswijk naar de omgeving Koog te kunnen rijden.
De Guisweg is een lange weg tussen Westerkoog, Rooswijk en de Julianabrug. De Guisweg wordt met het opheffen van de spoorwegovergang geknipt voor autoverkeer. Afhankelijk van de plek van de bestemming op de Guisweg kan dat op dezelfde manier als nu, óf via de nieuwe Verbindingsweg en de Provincialeweg.
Voor fietsers blijven de routes zoveel als mogelijk hetzelfde. Bij de kruising Guisweg met de Provincialeweg komt een fietstunnel tussen de westzijde van het spoor (nabij de Algemene Begraafplaats Zaandijk) en de oostzijde van het spoor (nabij Olam Cocoa). Vanuit de fietstunnel wordt het mogelijk om, via een helling, omhoog te fietsen naar het fietspad langs het spoor tussen Wormerveer en Zaandam (of andersom). Het fietspad langs het spoor blijft op dezelfde plek liggen. De fietstunnel krijgt vanuit west, oost en noordrichting een hellingbaan. Eerder zou er een trap komen, maar dit op verzoek van de omgeving en de Fietsersbond aangepast.
De Guisweg aan de westzijde van het spoor blijft gewoon toegankelijk vanaf de kant van het politiebureau (bij de rotonde met de Fortuinweg). Ook de Wezelstraat blijft aan deze kant gewoon bereikbaar voor autoverkeer.
De fietsroute over de huidige spoorwegovergang Guisweg wordt veel gebruikt door het oost-west fietsverkeer. Het is voor fietsers een aantrekkelijkere en snellere route dan een nieuwe fietsroute via de Wezelstraat, Stationsstraat en Lagedijk. Ook de kruising Lagedijk met de Julianabrug is moeilijk verkeersveilig in te richten. Tenslotte is het bouwen van een fietstunnel onder het station ook risicovoller en complexer dan bij de spoorwegovergang Guisweg.
Ook voor voetgangers wordt de spoorwegovergang gesloten. Voetgangers kunnen gebruik maken van het voetpad in de straks nieuwe fiets– en voetgangerstunnel. De route voor voetgangers loopt tussen de westzijde van het spoor (nabij de Algemene Begraafplaats Zaandijk) en de oostzijde van het spoor (nabij het projectbureau Guisweg). In de noord-zuid tunnel is geen voetpad voorzien, het noord-zuid fietspad langs het spoor kent ook geen voetpad en er is dus geen aanleiding om hier een voetpad aan te leggen.
De fietsroute in de fietstunnel kan gebruikt worden door gehandicaptenvoertuigen en/of rolstoelen. Momenteel wordt onderzocht of deze route voldoende toegankelijk is, of dat daar aanvullende opties aan toegevoegd moeten worden.
De afstelling is van de verkeersstoplichten is eerder bekeken en staat gezien alle verkeerstromen zo optimaal mogelijk. We snappen dat iedereen liefst direct groen wilt als de spoorbomen opengaan. Dit kan echter niet gelijk van alle kanten. Het hangt dus af net aan welke kant je staat. Verder hangt het ook nauw samen met de hoofdverkeerstromen waar het meeste verkeer rijd (en mogelijk eerder opstoppingen kunnen ontstaan). Het is dus optimaal ingesteld in dienst van het algehele belang.
Ja, dat heeft de Rijksoverheid besloten, al duurt dit nog wel een aantal jaren. Meer treinen gaan rijden, omdat er meer reizigers komen, mede door de extra woningen die gebouwd worden in Noord-Hollland en dus meer mensen de trein willen pakken. ProRail is bezig met PHS (Programma Hoogfrequent Spoor). Doel hiervan is om het mogelijk te maken dat er meer treinen gaan rijden. Onder andere op het tracé Alkmaar-Amsterdam. Over dit hele tracé werkt men aan maatregelen om dit mogelijk te maken, onder andere dus op deze locatie. Op deze website kunt u hierover meer informatie vinden.
Uit de verkenning Guisweg is gebleken dat een verdiepte ligging van het spoor niet haalbaar is. Varianten van een verdiept spoor waarbij ook het station verdiept wordt aangelegd en/of waarbij het spoor over een langere afstand wordt verdiept, hebben wel toegevoegde waarde, maar zijn financieel onhaalbaar en bovendien lastig uitvoerbaar.
De best betaalbare variant van een verdiept spoor is enkel tussen stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaans Schans. Ook deze is financieel niet haalbaar. Voor de beeldvorming: dit is minimaal twee keer zo duur als de nu gekozen oplossingsrichting, met een langere tunnel uiteraard duurder. Bovendien heeft deze variant niet of nauwelijks een toegevoegde waarde ten opzichte van de nu gekozen oplossingsrichtingen. Bestuurlijk is daarom besloten om deze variant niet verder te onderzoeken.
De kruising van de Guisweg met de spoorlijn en de Provincialeweg is onoverzichtelijk en vormt een barrière voor doorgaand verkeer van oost naar west. Gemeente Zaanstad wil met betrokken partijen de veiligheid en bereikbaarheid te vergroten.
Bovendien groeit het aantal reizigers waardoor het aantal treinen op het traject Amsterdam – Alkmaar toeneemt. Dit betekent dat de slagbomen nog vaker dicht zullen zijn en de wachttijd voor het kruispunt nog langer worden. Een grotere wachttijd verslechterd de verkeersveiligheid. Het openhouden van de spoorwegovergang is daardoor onverantwoord en niet mogelijk.
Daar komt bij dat de stad en regio groeien, er is een noodzakelijke woningbouwopgave – specifiek in gebieden rondom stations. Het gebied rondom station Zaandijk Zaanse Schans heeft de potentie uit te groeien tot een aantrekkelijk gebied om te wonen, werken en verblijven. Een andere aanleiding is dat de bereikbaarheid vanaf de A8 niet optimaal is door de bestaande onvolledige aansluiting.
Alles wat wordt ontworpen voor dit project, is veilig. Het projectteam heeft wel gewerkt om de tunnels veiliger te maken dan dat ze in eerste instantie ontworpen waren. Zo heeft het projectteam veel zorgen ontvangen van de omgeving over de inrichting van de fietstunnel, met name de sociale veiligheid en de aansluiting met het noord-zuidfietspad ten westen van de Provincialeweg. De fietstunnel is ruimtelijker gemaakt door de tunnel te verbreden en een ‘plein’ te creëren waar de fietspaden op elkaar aansluiten. Dit geeft meer ruimte en daarmee een prettiger gevoel. Ook de aansluiting op het noord-zuidfietspad is iets aangepast, zodat fietsers minder snel aankomen.
In de voet -en fietsonderdoorgang Guisweg is een fiets -en voetpad aanwezig om het spoor van Oost naar West te kruizen en andersom, deze is toegankelijk voor gehandicaptenvoertuigen en/of rolstoelen. In deze fase wordt dit verder onderzocht of deze route voldoende toegankelijk is en wordt dit afgestemd met betrokkenen en optimalisaties doorgevoerd daar waar dit nodig en mogelijk is.
Veranderingen bij de A8 (aansluiting 2)
In de directe omgeving zal geen gebruik meer worden gemaakt van de op- en afrit van de snelweg. Doordat hier geen autoverkeer meer gaat rijden zal er minder directe overlast als geluid en fijnstof zijn. Autoverkeer dat gebruik wil maken van de snelweg zal gebruik moeten maken van andere routes. Deze routes zullen beperkt langer zijn dan in de huidige situatie. De veranderde reistijd zal verschillen per locatie. Het zal gaan om maximaal zo’n drie minuten buiten de spitsuren.
Afhankelijk van de plek van herkomst of de plek van bestemming kan gebruik gemaakt worden van de route naar de Verbindingsweg en A8-Aansluiting 3, maar ook via de Julianabrug naar de A7 of via de Leliestraat richting A8. De toename van het verkeer op de alternatieve routes heeft de aandacht. In de volgende fase voeren we nogmaals verkeersonderzoek uit, op basis van de verdere uitwerking van het ontwerp. Op basis van dit onderzoek wordt gekeken op welke locaties/wegen aanvullende maatregelen nodig zijn voor het verkeer. Denk hierbij aan het meer of juist minder aantrekkelijk maken van wegen.
Het weghalen van de toe- en afrit van de A8 moet nog nader worden uitgewerkt. Deels zullen de betonnen constructies worden gesloopt en ontstaat ruimte voor een nieuwe fietsroute en een andere, mogelijk groene, inrichting. Deels fungeert de betonnen constructie ook als dak voor verschillende functies en waar mogelijk blijft dit intact. In de volgende studiefase wordt uitgewerkt wat de meest wenselijke inrichting is en wat er gaat gebeuren met de huidige functies onder de snelweg.
De meest logische route voor vrachtverkeer naar Tate en Lyle zal straks via A8-aansluiting 3 en de nieuwe verbindingsweg richting de Provincialeweg zijn, vanaf daar kan men via de Verzetstraat de wijk in rijden, via de Pinkstraat naar Tate en Lyle. Het stuk Verzetstraat-Pinkstraat, dat nu ook al gebruikt wordt door deze vrachtwagens in één richting, wordt in de toekomst in twee richtingen gebruikt. Er worden naar verwachting geen andere routes gebruikt in de omgeving voor dit vrachtverkeer.
Het projectteam richt deze wegen opnieuw in, met duidelijke fietspaden en -stroken, zodat deze veilig zijn voor fietsers om te gebruiken terwijl het vrachtverkeer er ook rijdt.
Bekijk hier de video van het ontwerp.
Doel van het project is de bereikbaarheid van de omgeving en van Zaanstad als geheel zoveel mogelijk te verbeteren. Alle voorzieningen blijven bereikbaar, maar het projectteam kan nu nog niks zeggen over specifieke omleidingen.
Het projectteam en de gemeente Zaanstad werken nu samen met de schietvereniging om dit te bepalen. Wat de oplossing precies wordt, is nog niet bekend. Er wordt in ieder geval gewerkt aan een oplossing waarbij de vereniging op voor hen passende wijze kan blijven bestaan. Naar verwachting wordt dit in de loop van de volgende projectfase volledig duidelijk.
In ieder geval is duidelijk dat het op termijn de bedoeling is om de afritconstructie te slopen en dat de vereniging op de huidige locatie niet kan blijven bestaan. Wanneer de afritconstructie gesloopt dient te worden, is nog niet bekend. Het zal naar verwachting in ieder geval niet vóór 2028 zijn.
De toe- en afrit van de A8 worden verwijderd van de Provinciale weg tot de Pinkstraat, in het definitieve voorkeursalternatief blijft de skatebaan behouden. De ruimte dit vrijkomt op de locatie van de oude toe-en afrit wordt groen ingericht. De gemeente Zaanstad kan dit verder ontwikkelen in de toekomst.
Veranderingen aan de Provincialeweg
Langs de Provincialeweg komt een nieuwe fietsroute aan de oostzijde tussen de Guisweg, het station, de Pellekaanstraat en de Verzetstraat. Ook komt er op de Provincialeweg een oversteek voor fietsverkeer naar het fietspad langs het spoor (de doorfietsroute tussen Uitgeest, Krommenie, Wormerveer en Zaandam).
Het station Zaandijk Zaanse Schans blijft hetzelfde. De stationsomgeving aan de oostzijde wijzigt wel. Bij het toevoegen van de nieuwe fietsroute worden de fietsenstallingen vernieuwd en verplaatst en wordt ook een betere verbinding gemaakt met de stationsstraat.
Om het spoor te kunnen kruisen, is een autotunnel nodig. Doordat de Provincialeweg dicht tegen het spoor aan ligt is het noodzakelijk dat ook de Provincialeweg verdiept wordt aangelegd. De meest effectieve manier hiervoor is dat de Provincialeweg alleen verdiept wordt voor verkeer dat gebruik wil maken van de passage onder het spoor door. Doorgaand verkeer op de Provincialeweg blijft op het maaiveld rijden, waardoor zo min mogelijk verkeer wordt gemengd.
Hiervoor wordt de nieuwe verbindingsweg aangelegd. Deze verbindt de Provincialeweg naar de A8 bij de aansluiting 3. Dit is naar verwachting enkele minuten extra reistijd ten opzichte van de bestaande route via aansluiting 2. Voor de autogebruikers in Oud-Koog wordt dit de snelste route.
Dat wisselt per plek. De Provincialeweg ten noorden van de A8 wordt rustiger en ten zuiden naar verwachting juist drukker. Door het project veranderen voor veel weggebruikers de meest logische routes, tot soms fors buiten het directe projectgebied.
Het verschilt dus heel erg per plek of het drukker wordt of niet. En na uitvoering van het project kan het ook even duren voordat iedereen de handigste nieuwe route gevonden heeft.
Het is de verwachting dat de straten in de wijken uiteindelijk niet veel drukker of rustiger worden dan nu, omdat daar eigenlijk alleen maar bestemmingsverkeer gebruik van maakt. Dit wijzigt niet in de toekomst.
De Sluissloot blijft in intact, hierdoor verandert er niets in de waterhuishouding van Oud Koog en blijft de Sluissloot bevaarbaar.
Uitleg over de nieuwe verbindingsweg
Een belangrijk onderdeel van de oplossing is het aanleggen van een nieuwe verbindingsweg. Deze verbindt de Provincialeweg naar de A8 bij de aansluiting 3. Dit is naar verwachting enkele minuten extra reistijd ten opzichte van de bestaande route via aansluiting 2. Voor de autogebruikers in Oud-Koog wordt dit de snelste route.
Bekijk deze video om te zien hoe de nieuwe verbindingsweg er uitziet.
De nieuwe verbindingsweg zorgt voor andere verkeersstromen in de omgeving. Het grootste deel van het verkeer dat over de huidige spoorwegovergang bij de Guisweg gaat, verplaatst naar de nieuwe verbindingsweg. Door de nieuwe op- en afrit bij A8-aansluiting 3 (nabij het politiebureau) wordt de snelweg drukker en de Provincialeweg ten noorden van station Zaanse Schans en de N515 (tussen Westerkoog en Westzaan) rustiger.
Ook zijn er autoroutes die drukker worden. Deels doordat het autoverkeer in de komende jaren stijgt (ook zonder het project Guisweg) en deels doordat sommige routes aantrekkelijker worden. In de milieueffectrapportage en de verkeersrapportage zijn de verkeerstromen gedetailleerd onderzocht.
De nieuwe verbindingsweg loopt deels over het terrein van Tennisvereniging Westzijderveld. Deze Tennisvereniging kan op de huidige locatie daardoor niet meer bestaan. In gesprek met de Tennisvereniging Westzijderveld en de andere Tennisvereniging in het gebied, KZTV, is de wens uitgesproken om een gezamenlijk, opnieuw ingericht en uitgebreid, terrein te ontwerpen voor beide clubs op en nabij de locatie van het tenniscomplex van KZTV. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden onderzocht en deze worden met de tennisverenigingen nader uitgewerkt. Voor de andere verenigingen in dit deel van het plangebied verandert er niets aan hun kavel.
De Wezelstraat blijft gewoon bestaan. In het ontwerp wordt ter hoogte van de A8 de straat omgebouwd naar een fietsstraat, waar auto’s te gast zijn. Hier wordt de Wezelstraat ter plaatse van de tennisvelden omgelegd, zodat er meer ruimte komt voor een mooi en aaneensluitend tennispark.
De Wezelstraat en alle sportvelden hier, blijven dus net als nu bereikbaar vanaf de kant van de Guisweg nabij Rooswijk en vanuit het Oosterveld in Westerkoog. Het verschil voor verkeer vanuit Oud-Koog wordt dat de autoroute naar het sportpark wijzigt en het park te bereiken is via de Verbindingsweg en de Guisweg. De fietsroutes blijven hetzelfde.
De nieuwe verbindingsweg zorgt voor andere verkeersstromen in de omgeving. Het grootste deel van het verkeer dat over de huidige spoorwegovergang bij de Guisweg gaat, verplaatst naar de nieuwe verbindingsweg. Door de nieuwe op- en afrit bij A8-aansluiting 3 (nabij het politiebureau) wordt in beide MER-alternatieven de snelweg drukker en de Provincialeweg ten noorden van station Zaanse Schans en de N515 (tussen Westerkoog en Westzaan) rustiger.
Ook zijn er autoroutes die drukker worden. Deels doordat het autoverkeer in de komende jaren stijgt (ook zonder het project Guisweg) en deels doordat sommige routes aantrekkelijker worden. In de milieueffectrapportage (MER) worden de verkeerstromen per alternatief gedetailleerd onderzocht.
De nieuwe verbindingsweg is straks de verbinding tussen de oost- en westkant van het spoor, in plaats van de spoorwegovergang. Aan de oostzijde van het spoor sluit de Provincialeweg aan op de nieuwe verbindingsweg, middels de verdiepte T-aansluiting.
Afhankelijk van uw herkomst en bestemming zal dit mogelijk enkele minuten extra reistijd zijn ten opzichte van uw huidige route via de spoorwegovergang als deze niet gesloten is. In veel gevallen wordt de route sneller ten opzichte van het stilstaan voor een gesloten spoorwegovergang. De reistijd wordt straks ook voorspelbaarder, omdat er geen kans meer is dat u voor gesloten spoorbomen komt te staan.
In de noordelijke ligging van de nieuwe verbindingsweg wordt de Sluissloot afgesloten, omdat de Provincialeweg in deze optie nog verdiept is ter hoogte van de Sluissloot. Het vaarverkeer kan daardoor geen gebruik meer maken van de Sluissloot onder het spoor en de Provincialeweg door. Om het watersysteem in stand te houden wordt een gemaal geplaatst. In de zuidelijke ligging van de nieuwe verbindingsweg verandert er niets aan de Sluissloot. De vernieuwde weg gaat op dezelfde manier als nu over de Sluissloot heen. Het vaarverkeer kan daardoor de Sluissloot blijven gebruiken en het watersysteem blijft behouden.
De nieuwe verbindingsweg zorgt voor andere verkeersstromen in de omgeving. Het grootste deel van het verkeer dat over de huidige spoorwegovergang bij de Guisweg gaat, verplaatst naar de nieuwe verbindingsweg. Door de nieuwe op- en afrit bij A8-aansluiting 3 (nabij het politiebureau) wordt in beide MER-alternatieven de snelweg drukker en de Provincialeweg ten noorden van station Zaanse Schans en de N515 (tussen Westerkoog en Westzaan) rustiger.
Ook zijn er autoroutes die drukker worden. Deels doordat het autoverkeer in de komende jaren stijgt (ook zonder het project Guisweg) en deels doordat sommige routes aantrekkelijker worden. In de milieueffectrapportage (MER) worden de verkeerstromen per alternatief gedetailleerd onderzocht.
Veranderingen bij de A8 (aansluiting 3)
De nieuwe op- en afrit maken A8-aansluiting 3 compleet. Hierdoor is het mogelijk om op dit punt alle kanten op te kunnen. Nu is het alleen mogelijk om van en naar Amsterdam te kunnen en nog niet richting Assendelft. Voor de directe omgeving betekent dit dat verkeer dat nu gebruikt maakt van de routes als de N515 tussen Westzaan naar Assendelft en Krommenie en Westerkoog en de route via de Guisweg en Provincialeweg naar Wormermeer deels verschuift naar de nieuwe aansluiting. Hierdoor wordt het relatief rustiger op de gemeentelijke wegen, maar richting de snelwegaansluiting drukker.
Nee, de bestaande toe- en afrit bij A8-aansluiting 3 biedt dezelfde reismogelijkheden als de huidige Aansluiting 2. Wel is het zo dat door het volledige maken van A8-aansluiting 3 meer keuzemogelijkheden ontstaan andere routekeuzes kunnen worden gemaakt.
Stikstof
Om de situatie in de omgeving van het project Guisweg te verbeteren worden er aanpassingen gedaan in het wegennetwerk. Deze aanpassingen leiden tot een verschuiving van de verkeerstromen. Dit kan leiden tot meer of minder verkeer. Het project Guisweg ligt vlak bij het Natura 2000 gebied Polder Westzaan; een gevoelig veenweidegebied met vastgestelde stikstofbeperkingen door de Nederlandse overheid. De verwachting is dat er door het project Guisweg meer verkeer over onder andere de A8 zal rijden. Dit leidt daar tot extra stikstofbelasting en het Natura 2000 gebied mag er door het project Guisweg niet op achteruit gaan.
Dit komt omdat volgens de wet de natuurgebieden er door het project Guisweg niet op achteruit mogen gaan. Er is geen ruimte meer in de stikstofbelasting die het gebied kan opnemen en daardoor is elke toename te veel. In de omgeving zorgt elke kleine wijziging in de verkeerstromen voor extra stikstofbelasting op een nabijgelegen natuurgebied. Hierdoor lijkt het bijna onmogelijk om verkeersmaatregelen te nemen.
Daarnaast zijn beleid en regelgeving rondom de stikstofproblematiek nog aan verandering onderhevig. Dit zorgt voor veel onzekerheid voor het project Guisweg. Ook wordt er voor het onderzoeken van de effecten op de omgeving een verkeersmodel gebruikt. Ook dit model verandert nog wel eens waardoor er andere inzichten kunnen komen. Met een negatief of positief effect als gevolg op het project Guisweg.
Vanaf 2015 werkte de Nederlandse overheid met het Programma Aanpak Stikstof; ook wel PAS. In dit programma werkten overheden, natuurorganisaties en ondernemers samen aan ruimte voor economische ontwikkelingen, sterkere natuur en minder stikstof. Het doel van het programma was om de hoeveelheid stikstof in de natuur te verminderen en toch economische ontwikkelingen mogelijk te maken. PAS maakte het mogelijk de initiatieven landelijk op een eenduidige manier te beoordelen.
Op 29 mei 2019 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan waardoor PAS niet als basis voor toestemming voor activiteiten mag worden gebruikt. Natuur- en milieuorganisaties hadden de zaken aangespannen omdat ze het onterecht vinden dat de Nederlandse overheid ervan uitgaat dat de stikstofneerslag in Nederland zal afnemen en bedrijven daarom nu alvast mogen uitbreiden. De Raad van State oordeelt dat het systeem in strijd is met de Europese regelgeving en geeft de milieuorganisaties gelijk.
Het Europese hof kwam al eerder tot die conclusie. Hierdoor worden mogelijke vergunningen voor projecten met te veel stikstofbelasting niet verleend. Tenslotte is er eind 2020 een nieuw akkoord bereikt over de nieuwe stikstofwet. In de wet staat dat in 2025 zeker 40 procent, in 2030 50 procent en in 2035 74 procent van de ‘stikstofgevoelige’ natuur weer helemaal gezond moet zijn. Het continue veranderen van deze wet- en regelgeving maakt de planning van het project Guisweg een stuk onzekerder.
We hebben een ecoloog laten onderzoeken op welke beschermde planten- en diersoorten in Natura 2000 gebieden in onze omgeving ons project een groot negatief effect heeft. De stikstofuitstoot van ons project heeft geen negatieve gevolgen voor diersoorten, maar wel op sommige plantensoorten. Dat is vooral zo in Polder Westzaan. Daarom moeten we toestemming vragen voor het project.
De komende tijd onderzoeken we of we de uitstoot van stikstof nog kunnen verminderen. Het wordt alleen nooit 0. Dat betekent dat we de negatieve gevolgen voor sommige plantensoorten moeten compenseren. We moeten die plantensoort dan laten groeien op andere plekken dan nu.
De komende tijd gaan we praten met allerlei organisatie. We gaan bijvoorbeeld praten met de beheerder van Polder Westzaan, de provincie Noord-Holland en het Ministerie van LVVN. Ook gaan we praten met natuurverenigingen. We willen met hen afspraken maken over het aanleggen van extra natuur. Ook willen we afspraken maken over het beheer daarvan in de toekomst. Als al die afspraken zijn gemaakt willen wij in het eerste kwartaal van 2026 een Omgevingsvergunning aanvragen.