Samenvatting gesprekken Kaaikhof/winkelcentrum De Saen

Op deze pagina kunt u de samenvattingen lezen van de gesprekken met een groep vertegenwoordigers over het project. De groep vertegenwoordigers bestaat uit onder andere bewoners, winkeliers en vastgoedeigenaren.

Wilt u de volledige gespreksverslagen ontvangen? Deze kunt u opvragen door te mailen naar w.rats@zaanstad.nl.

Tijdens het eerste gesprek is de verkeerssituatie besproken.

  • Aanleiding: Overlast van fietsers, brommers, en ander verkeer op het Saenplein, waaronder expeditie verkeer en pakketbezorgers.
  • Doel: Oplossingen vinden voor de verkeersproblematiek en de kwaliteit van het Saenplein verbeteren.
  • Motie: Er is een motie aangenomen door de gemeenteraad van Zaanstad waarin het college oproept om onderzoek te doen naar een nieuwe inrichting van de toegang van de drie wandelroutes richting het Saenplein. Waarbij er duidelijke ontmoediging moet komen voor fietsers en brommers om door te rijden, maar van hun fiets of brommer af te stappen.
  • Handhaving: Bewoners en belanghebbenden benadrukken het belang van strikte handhaving; de verwachting is dat zonder extra handhaving de maatregelen weinig effect gaan hebben.
  • Tijdelijke boombakken: Er worden eind augustus en in september tijdelijke boombakken op het plein neergezet om te onderzoeken of dit een remmende werking heeft op het fiets- en brommerverkeer over het plein.
  • Verkeersonderzoek: Een nulmeting is gedaan om het aantal ‘fietsbewegingen’ in kaart te brengen. Na de plaatsing van de tijdelijke boombakken doen we nieuwe metingen.
  • Overige obstakels: Voorstellen zoals verplaatsing van paaltjes, het plaatsen van zigzag obstakels en drempels om fietsverkeer af te remmen en het verplaatsen van fietsnietjes zijn meegenomen in het overleg.
  • Expeditie Verkeer: Er wordt overlast ervaren door vrachtwagens die venstertijden negeren. Er zijn voorstellen besproken voor andere routes en maatregelen.
  • Nooddiensten: Besproken oplossingen moeten rekening houden met de toegankelijkheid voor de brandweer en nooddiensten; dit wordt verder uitgezocht.

Tijdens het tweede gesprek is het verkeer en de mogelijkheden voor nieuwe inrichting en vergroening besproken.

  • Doel: Oplossingen vinden voor verkeersproblematiek en vergroening van Winkelcentrum De Saen, door middel van samenwerking tussen betrokken partijen.
  • Tijdelijke boombakken: Tien boombakken zijn als proef geplaatst om fiets- en brommerverkeer te verminderen. De eerste observaties zijn voorzichtig positief, maar ook gemengd met zowel voordelen (minder verkeer, meer schaduw, meer spelende kinderen en rust op het plein) als nadelen (fietsers gaan nu meer langs de winkels in de rondgang). Aanvullende tijdelijke maatregelen die komende week volgen zijn het plaatsen van dranghekken voor de toegangswegen met banners ‘Wandelgebied, fietsers afstappen’.
  • Expeditieverkeer: Er is noodzakelijk expeditie verkeer op het plein en in de stegen. Voor het niet noodzakelijke verkeer zoeken we naar alternatieve oplossingen zoals meer parkeerplekken voor laden en lossen naast de toegang van de zijstegen. Een apart gesprek met winkeliers over maatregelen en inrichting wordt ingepland.
  • Meetgegevens 0-meting verkeer: In juni zijn verkeerstellingen van fiets en brommerverkeer over het plein uitgevoerd als 0-meting. Dit wordt in september herhaald zodat we effecten van tijdelijke boombakken kunnen meten.
  • Handhaving: deelnemers zijn van mening dat handhaving een belangrijk onderdeel moet vormen om de verkeersdrukte te beheersen. Projectteam gaat hierover in gesprek met handhaving.
  • Fietssluis: Een fietssluis bij het Japanse restaurant wordt voorgesteld door projectteam om snelheid van fietsers af te remmen. Dit voorstel wordt breed gedragen en zal binnenkort worden uitgevoerd.
  • Parkeerproblematiek: Er zijn meestal voldoende parkeerplekken rondom het winkelcentrum, maar piekmomenten zorgen voor drukte. Een onderzoek naar het gebruik van de parkeerplaatsen rondom het winkelcentrum en op het parkeerdek volgt. En een test met tijdelijke boombakken op enkele parkeerplaatsen.
  • Herinrichting plein: Er zijn plannen om het plein aantrekkelijker en groener te maken door het meer in te richten als verblijfsgebied. o.a. fietsnietjes te verplaatsen naar de zijstraten en meer groen toe te voegen. Deelnemers benadrukken dat groen ook netjes moet worden onderhouden.
  • Vervolgstappen: De input van de twee gesprekken wordt verwerkt in een schetsontwerp, met een gepland overleg met winkeliers eind september en een volgende bijeenkomst met vertegenwoordigers vanuit onder andere bewoners, winkeliers en vastgoedeigenaren op maandag 21 oktober.

Aanwezigen waren onder andere winkeliers (eigenaren en managers) van tien winkels in Winkelcentrum de Saen en andere belanghebbenden zoals vanuit Hoorne Vastgoed, winkeliersvereniging, bewonersvereniging en gemeente Zaanstad.

Hierbij een beknopte samenvatting van dit gesprek. Het doel van dit gesprek is het helder in kaart brengen van de situatie waar winkeliers mee te maken hebben op en rond Winkelcentrum de Saen. Specifiek bespraken wij de situatie betreffende de fiets- en brommer overlast op het winkelcentrum en het expeditie verkeer. Wij nemen dit mee in de uitwerking van de plannen voor aanpassingen in de openbare ruimte en voor vergroening.

Handhaving fietsers/brommers op het plein

De wijkboa’s (Buitengewoon opsporingsambtenaren) kwamen langs om verslag te doen van de handhaving in het verleden en op dit moment. Momenteel zijn zij veel op andere plekken nodig nodig. Daardoor is er weinig capaciteit beschikbaar voor handhaving in en rond Winkelcentrum de Saen. De afspraak is om, waar mogelijk op wijk-boa-dagen handhaving in de Kaaikhof mee te nemen. Bij voorkeur op piekmomenten, in de middaguren en op piektijden zoals vrijdag- en zaterdagmiddag. Jeugdboa’s nemen het ook mee in hun ronde. En spreken ook met de omliggende scholen hierover. Zowel door winkeliers als door andere aanwezige belanghebbenden wordt de uitdrukkelijke wens en noodzaak voor meer handhaving benadrukt.

Welke overlast ervaren winkeliers?

Winkeliers melden overlast van personen die vermoedelijk dealen op parkeerplaatsen en hangjongeren in de buitenring. Ook zijn er zorgen over drugscriminaliteit en agressief gedrag van fietsbezorgers. Er is opgemerkt dat de overlast van hangjongeren wel iets is afgenomen.

Overlast van door fietsers/brommers door het winkelcentrum

Fietsers/brommers zorgen voor problemen en gevaarlijke situaties. Op het plein, op de drie toegangswegen naar het plein en op de stoep rondom het winkelcentrum wordt er hard over de stoep gefietst. Dit zijn niet alleen jongeren, maar ook volwassenen en bewoners (sommige bewoners fietsen naar hun fietsenstalling in de stegen). Fatbikes zijn hier wel een specifiek probleem.

Leveranciers en bevoorrading

  • Leveringen door busjes en vrachtwagens in de stegen en op het plein zorgen voor overlast. Dit is helaas door de bouw van het gebouw onvermijdelijk (geen achter ingang). Een aantal winkeliers moeten via de voorzijde hun winkels bevoorraden. Winkeliers pleiten voor aanpassen van de venstertijden zodat de bevoorrading ook in de avond kan plaatsvinden: bijv. tussen 19 uur en 22 uur. De huidige venstertijden worden niet altijd nageleefd. Voor sommige winkeliers zijn die tijden ook niet haalbaar. Eenrichtingsverkeer voor leveranciers door de stegen en over het plein werd voorgesteld, maar dit stuit op weerstand. Men verwacht opstoppingen in verband met de grote drukte aan expeditie verkeer in de ochtenden (tijdens venstertijden). Ook is er niet noodzakelijk verkeer op het plein en in de stegen. Deze kunnen makkelijk doorrijden omdat de paaltjes bij de toegang van de stegen niet goed beheerd worden.
  • In oktober wordt de bezetting van parkeerplaatsen van bezoekers in de ring en op het parkeerdek onderzocht. Met als doel meer inzicht te verkrijgen in de bezetting van de huidige parkeerplaatsen en het parkeerdek.

Paaltjesbeheer

Het beheer van de paaltjes die toegang tot het plein en de toegangswegen moeten regelen werkt niet. De paaltjes staan meestal open waardoor verkeer makkelijk kan doorrijden. Na vertrek worden de paaltjes vaak niet weer omhoog gezet.

Effect van tijdelijke boombakken op het plein

Sinds de boombakken op het plein staan vanaf eind augustus, ervaart men minder verkeer van busjes en leveranciers over het plein en de stegen. Ze kunnen er niet meer goed door. Voor sommige winkeliers is dit hinderlijk, andere winkeliers ervaren dit als positief.

Over het effect van de boombakken op de fietsers over het plein zijn de meningen verdeeld. De ene winkelier ervaart minder fietsers, de ander zegt dat het aantal fietsers hetzelfde is gebleven. Het effect van de boombakken is wel dat fietsers nu dichter langs de gevels van winkels fietsen en dit leidt tot irritaties en gevaarlijke situaties. In oktober meten wij het effect van de boombakken op het aantal fietsers, brommers over het plein. Voor de boombakken er stonden is er in juli een 0-meting gedaan. In oktober wordt een nieuwe meting uitgevoerd om inzicht te krijgen in het effect van de boombakken op het fietsgedrag.

Overlast door Pakketdiensten

Winkeliers en winkelend publiek ervaren overlast door veelvuldig bezoek van pakketdiensten bij winkels zoals Bruna en Cigo. De pakketdiensten komen meerdere keren per dag en houden zich niet altijd aan de venstertijden. Hoorne Vastgoed stelt om een pakketwand aan de buitenzijde van het winkelcentrum te plaatsen om de verkeersstroom te beperken.

Overige overlast

  • Oude, niet gebruikte fietsen worden niet opgeruimd.
  • Geen plek voor leveranciers om te laden en lossen in de buitenring en geen toegang tot het parkeerdek na 18 uur.
  • Schoonmaak en onderhoud: Klachten over het ontbreken van veegmachines en een inefficiënte vuilnisbak op het plein. Winkeliers zijn deels zelf verantwoordelijk voor schoonmaak, maar dit gebeurt niet overal even goed.

Ideeën voor verbetering en oplossingen

  • Ideeën zoals het versmallen van stegen met meer groen om busjes te vertragen en beter beheer van toegangspaaltjes (bijv. elektrisch of met hekken) zijn besproken.
  • Evenementen en acties: Er wordt gewerkt aan ideeën voor gezamenlijke acties in 2025, ter ere van het 15-jarig bestaan van het winkelcentrum.

Verbetering verblijfskwaliteit op plein en in stegen

De gemeente werkt aanplannen om het plein aantrekkelijker en groener te maken door het meer in te richten als verblijfsgebied. Een idee is om de fietsnietjes te verplaatsen naar de zijstraten en meer groen toe te voegen op het plein. Winkeliers benadrukken dat groen ook netjes moet worden onderhouden. En dat opeenhoping van plekken voor fietsers in de stegen niet wenselijk is.

Vervolgafspraken

De volgende afspraak met de werkgroep staat gepland op ma 2 december. Tijdens deze meeting worden schetsontwerp en voorstellen gepresenteerd. Wilt u als winkelier hierbij ook aanwezig zijn? Laat ons dit per mail weten, dan krijgt u de uitnodiging per mail toegestuurd: w.rats@zaanstad.nl

Voor alle bewoners die in en rondom het winkelcentrum wonen en winkeliers wordt er een inloopbijeenkomst georganiseerd waar het Voorlopig Ontwerp gepresenteerd wordt. De datum moet nog vastgesteld worden. Hierover krijgen winkeliers en omwonenden een uitnodiging per brief. Wij verwachten deze bijeenkomst in het 1e kwartaal van 2025 te kunnen organiseren.