Veelgestelde vragen Centrumplan Westerkoog

Woningen

We hebben gekozen voor een centralere plek voor de hoogbouw. Hiermee komen de hogere gebouwen meer op afstand van de omliggende bestaande woningen. Zo hebben we een Molenwerf gemaakt met aan de zijkanten het winkelcentrum, het medisch centrum, het buurtcentrum met daarboven huurwoningen, de woontorens met sportschool en sociaal wijkteam en aan het einde de scholen. Daarom komt de hoogbouw meer aan de Molenwerf dan aan de Westerkoogweg. Daarnaast was dit ook een wens van de buurt. Dit bleek uit een van de eerdere bijeenkomsten.

SENS real estate heeft met Wormer Wonen een intentieovereenkomst getekend voor de bouw van 20 sociale huurwoningen. Parteon ontwikkelt het buurtcentrum met daarboven 40 appartementen. Daarvan zijn 20 sociale huurwoningen en 20 middeldure huurwoningen. Dus beide corporaties gaan verhuren.

Voor de koopwoningen van SENS real estate kunt u informatie over het plan en de woningen vinden via de onderstaande knop.

Toewijzing van de sociale huurwoningen gaat deels via Woningnet, een deel wordt rechtstreeks bemiddeld via het seniorenproject van Parteon en de gemeente. Alle sociale huurwoningen worden wel verantwoord via Woningnet. Daarnaast zijn er de vrije sectorwoningen in het middensegment. Deze worden aangeboden via een onderdeel van Woningnet.

De woningen voor Parteon zullen ongeveer 4 maanden voor oplevering op Woningnet komen. Volgens de huidige planning is dit eind 2025 / begin 2016. Voor Wormer Wonen is dit nog niet bekend.

Bewoners kunnen zich inschrijven via de onderstaande knop. Zij ontvangen dan de nieuwsbrief en worden door Parteon op de hoogte gehouden over de toewijzing van de woningen.

In eerdere studies onderzochten we hoogbouw tot 12 lagen. Uit de bijeenkomsten met de buurt bleek de wens om niet zó hoog te bouwen aan de randen van het gebied, zoals langs de Westerkoogweg. Uiteindelijk kreeg de variant met 8 lagen de voorkeur.

Het buurtcentrum met daarboven appartementen van Parteon verschilt van de gebouwen van SENS real estate. Zowel op het gebied van ligging als gebouwtype. Daarom is er bewust gekozen voor verschillende architecten. Zo krijgt het buurtcentrum een eigen uitstraling ten opzichte van de andere gebouwen.

In het plan komen 40 sociale huurwoningen. Dit is meer dan de eis dat 30% van het plan sociale huur moet bevatten.

Parkeren

De gemeente heeft de huidige parkeerbehoefte onderzocht. Ook hebben we berekend hoeveel extra plekken er nodig zijn voor de nieuwbouw. Voor de berekening gebruikten we parkeernormen uit het parkeerbeleid van de gemeente. In totaal is er in de nieuwe situatie behoefte aan 295 parkeerplaatsen. Het gaat hier om privéparkeerplaatsen en openbare parkeerplaatsen. Dit is inclusief de parkeerplaatsen aan de oostzijde van het winkelcentrum, de patiowoningen en de Prinsenstichting.

Er komen parkeerplekken op het maaiveld. Een ondergrondse parkeergarage is daarom niet nodig. 55 appartementen in de ontwikkeling van SENS real estate krijgen een privéparkeerplaats in de hoven tussen de bebouwing. De rest van de nieuwe parkeerplaatsen komt in de openbare ruimte.

Duurzaamheid en groen

De woningen moeten voldoen aan de hedendaagse normen en eisen, zoals gasloos bouwen. Ook krijgen alle nieuwe gebouwen groene sedumdaken. De parkeerhoven van SENS krijgen waterdoorlatende tegels en waar mogelijk komt er groen voor de gevels. Voor de inrichting van de openbare ruimte kiezen we zo veel mogelijk voor materialen die later gerecycled kunnen worden.

De netbeheerder heeft laten weten dat de er voldoende capaciteit is om de nieuwe woningen aan te sluiten op het elektriciteitsnet. In de ontwikkeling van SENS real estate komt er één nieuwe transformator die in één van de appartementengebouwen komt. Vanuit die plek worden de woonblokken van SENS real estate aangesloten.

Binnen de ontwikkeling van SENS worden sedumdaken en zonnepanelen gecombineerd). Het aantal zonnepanelen bij de woningen van Parteon is beperkt. Parteon en SENS kiezen voor retentiedaken met sedum. Dit zijn zgn. groene daken die regenwater tijdelijk opslaan en het langzaam afvoert.

Openbare ruimte

Nee, er staat geen hondenuitlaatplek in het inrichtingsplan.

Dat kunnen we als gemeente niet garanderen. Overal waar mensen kunnen lopen, kunnen mensen ook rijden. Paaltjes plaatsen is meestal niet wenselijk voor de veiligheid. Het groen achter de woningen gaan we verbreden, waardoor het pad verder weg komt te liggen. Zo houden we rekening met de huidige bewoners. Het idee is om het pad half verhard te maken. Dit maakt het minder aantrekkelijk voor scooters en fietsers. Ook verwachten we dat in de nieuwe situatie, met meer ogen en oren op straat, mensen dit gebied ook anders gaan gebruiken.

De openbare verlichting gaan we aanpassen en vernieuwen. Het plan hiervoor moeten we nog maken.

Verkeer

Deze vraag heeft te maken met het openstellen van busbrug de Binding voor het verkeer tijdens de spitsuren. Om dit mogelijk te maken zijn maatregelen nodig aan de rondweg De Wildeman en De Glazenmaker. Voorwaarde is namelijk dat deze wegen veilig blijven, als er meer verkeer rijdt bij openstelling van de busbrug tijdens de spits. De Westerkoogweg gebruiken als ontsluitingsweg voor de wijk, bij het openen van de busbrug in de spits, is lang geleden door de gemeente al besloten niet door te voeren. De Westerkoogweg blijft dus als hoofdfietsroute en wordt geen doorgaande autoroute. Meer informatie over de busbrug vindt u via de onderstaande knop.

De nieuwe woningen trekken verkeer aan. Het gaat dan om ongeveer 2 à 3 autobewegingen per dag per woning. Dit komt neer op in totaal 300 à 350 extra autobewegingen per dag. De capaciteit van de rondweg Westerkoog is hiervoor ruim voldoende.

Bouwen

Bij nieuwbouwprojecten zal er altijd sprake zijn van geluidsoverlast als gevolg van de bouwwerkzaamheden. Dit gaan we wel zoveel mogelijk proberen te beperken.  Omwonenden krijgen nog informatie over de werkzaamheden. Zo komen er regels voor hoe de bouwers omgaan met de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het gebied tijdens de bouw.

Er is bij Parteon en Sens real estate en hun bouwers veel ervaring met sloop en nieuwbouwprojecten. Zij werken zorgvuldig. Zo doen ze vooraf een nulmeting, tussentijds trillingsmetingen en aan het eind een eindinventarisatie.

De gemeente zorgt voor tijdelijke extra parkeerplaatsen langs de Westerkoogweg, waarmee de parkeerbalans op orde blijft.

Voorafgaand aan de sloopwerkzaamheden wordt onderzocht of er asbest aanwezig is. Als dat zo is, dan wordt dat verwijderd.

Nee, want de Westerkoogweg blijft een fietsroute, ook als alle nieuwe gebouwen zijn gerealiseerd. Autoverkeer rijdt zoveel mogelijk via de Molenwerf.