Veelgestelde vragen Figaro
Over het gebouw
- Maximaal 195 woningen (30% sociaal, 30% middelduur, 40% vrije sector)
- Fietsenstalling met plek voor 2.400 fietsen voor gebruikers van het openbaar vervoer
- Openbare voetgangersverbinding tussen Stadhuisplein en maaiveld Provincialeweg
- Commerciële voorziening met publiektoegankelijk functie aansluitend aan Stadhuisplein met terras
- Mogelijkheid voor toevoeging van kantoren
- Mogelijkheid voor (verdiepte) fietsenstalling voor het Stadhuis
- Duurzame ontwikkeling met minimale CO2-footprint, klimaatadaptief en circulair. Tevens wordt ingezet op houtbouw.
De woningen zijn met name bedoeld voor jonge één- en tweepersoonshuishoudens. Zoals studenten, jongeren (‘young urban professionals’), starters en expats.
Dat doet een ontwikkelaar. Hiervoor is de basis vastgelegd in een uitgangspuntennotitie, een Europese aanbesteding en het vastgestelde bestemmingsplan. De aanbestedingsprocedure is gestart en wordt naar verwachting eind 2024 afgerond. De ontwikkelaar die dan gekozen wordt, is degene die de opdracht verder zal ontwerpen en uitvoeren door het ook te (laten) bouwen.
Een royaler Stadhuisplein, de ingang voor voetganger naar de fietsenstalling, toegang commerciële voorzieningen en een royale verbindingstrap richting de Provincialeweg.
Dat is nog niet bekend. De gemeente heeft diverse hoogtes onderzocht, van 25 meter tot 95 meter. Een gebouw op deze plek kan naar verwachting tussen 40 en 75 meter hoog worden. Het is aan de ontwikkelaar om met een passend ontwerp binnen de gestelde voorwaarden te komen. Een van de voorwaarden is rekening te houden met het windklimaat en de bezonning op het Stadhuisplein.
Berekeningen van Prorail geven aan dat op termijn behoefte is aan 2.400 extra fietsplekken voor gebruikers van het openbaar vervoer nabij het station. Dus naast alle andere stallingsvoorzieningen die er al zijn. De huidige openbare en bewaakte fietsplekken van Noordschebos gaan ook naar Figaro, zodat op de locatie Noordschebos in de toekomst woningbouw kan worden gerealiseerd.
De ontwikkeling van Figaro draagt bij aan de kwaliteit van het gebied. Het zorgt ervoor dat de verkeersstromen voor alle bezoekers makkelijker en duidelijker worden, dat het Stadhuisplein afgemaakt wordt, voor meer ontmoeting en verbinding zorgt en dat meer levendigheid op straat is.
Over de planning en het proces
De huidige verwachting is dat er in 2026 gestart kan worden met de bouw. Dat duurt ongeveer twee jaar.
De verwachting is dat de bouw in 2026 kan beginnen, op voorwaarde dat de bouw van de Catharinatoren gereed is.
Het is nu te vroeg om hier een exact antwoord op te kunnen geven. Op het moment dat een ontwikkelaar bezig gaat met een ontwerp en alles ingepland wordt, wordt door hen ook een plan gemaakt voor de bouw zelf waar hoe de bouw er praktisch uit gaat zien ook in opgenomen wordt. De gemeente moet dit plan goedkeuren.
Dat heeft een praktische reden. Voor de bouw van de Catharinatoren is de kavel van Figaro in gebruik als bouwterrein. Zodra de Catharinatoren af is en het bouwterrein is leeggeruimd kan gestart worden met de bouw van Figaro.
Dat is nu nog te vroeg, inschatting is op zijn vroegst in 2027. Eerst wordt een ontwerp gemaakt, waarna de omgevingsvergunning volgt.
De locatie is complex qua grootte, qua ligging en qua wenselijke invulling. Er zijn veel onderzoeken nodig geweest om de mogelijkheden en beperkingen nauwkeurig en goed inzichtelijk te maken.
Dat het cultuurcluster niet doorging betekende dat een nieuw plan voor op deze plek moest worden gemaakt. Er is veel onderzoek verricht over wat de mogelijkheden kunnen zijn en wat ervoor nodig is om een goede invulling van deze plek te kunnen regelen. De complexiteit heeft ook invloed op de financiële haalbaarheid van het plan.
Bij grote integrale projecten van de overheid die meer dan 50.000 euro kosten is een Europese aanbesteding verplicht, dus daarom is dit ook voor Figaro een verplichting.
Na de aanbesteding gaat de ontwikkelaar, samen met de gemeente, aan de slag om een passend ontwerp te maken. Dit ontwerp moet voldoen aan de gestelde kaders. In dit traject zal deze nieuwe eigenaar ook degene zijn die de buurt betrekt bij alle te ondernemen stappen en het verdere proces. Hoe dat er precies uit gaat zien, wordt later bekend.
Over het verkeer, bereikbaarheid en parkeren
Scooters en brommers zijn niet toegestaan, daarvoor blijft de tunnel Houtveldweg beschikbaar Ook komt de hoofdingang van de fietsenstalling op het niveau van de Provincialeweg.
Ja.
Voor de bewoners van Figaro worden geen parkeerplaatsen gerealiseerd en worden geen parkeervergunningen afgegeven. Reden is de ligging direct nabij de openbaar vervoer voorzieningen en de beoogde doelgroep van de woningen. Bezoekers kunnen parkeren in de Hermitage.
Zodra de bouw van Figaro gereed is kan met de invulling van Noordschebos worden gestart, daarin zijn dan de parkeerplekken voor de bewoners van Romanov voorzien.
Er wordt nog gewerkt aan een logische looproute.
Over de openbare ruimte en architectuur
Op basis van de lopende aanbesteding wordt een ontwikkelaar gekozen. Deze ontwikkelaar zal schetsen en uiteindelijk ook ontwerpen gaan maken van hoe een gebouw eruit kan zien.
Het is aan de ontwikkelaar om met een passend ontwerp binnen de gestelde voorwaarden te komen. Een van de voorwaarden is rekening te houden met de bezonning.
Er komt een royale verbindingstrap en tevens komen er twee liften.
Plannen voor de inrichting van het Stadhuisplein, inclusief te plaatsen bomen, worden bij de uitwerking van Figaro meegenomen.