Veelgestelde vragen Eilanden van Hain

Over de woningen

Woningen zijn hard nodig in Zaanstad. De wachtlijsten voor sociale huur zijn lang. Ook de vrije sector huur- en de koopmarkt staan onder druk. En om meer doorstroming mogelijk te maken, zijn meer verschillende typen woningen nodig. Daarom komen er op deze plek vrije sector koopwoningen.

Het gaat om maximaal 235 woningen.

Nee, op de Eilanden van Hain komen alleen koopwoningen. De bedoeling is dat die een aanvulling zijn op de woningvoorraad van goedkopere huur- en koopwoningen die al in de regio staan. Zo kunnen mensen daarvandaan doorstromen en komen die woningen hopelijk weer vrij.

De prijzen zijn nog niet bekend. Bij de start van de verkoop worden de prijzen gecommuniceerd via de website van de ontwikkelaar.  De ontwikkelaar gaat samen met de makelaar over de verkoop van de woningen.

Op de website van de ontwikkelaar (www.eilandenvanhain.nl) kunt u zich aanmelden om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen.

Op de Eilanden van Hain komen geen bedrijven of winkels.

Over de planning

De verwachting is dat de eerste woningen eind 2024 opgeleverd worden. Voor die tijd moet er nog veel gebeuren. Zo moeten er nog knopen worden doorgehakt over de toegangswegen naar de nieuwe wijk, de precieze ontwerpen van de woningen en over hoe de openbare ruimte wordt ingericht. En het meest belangrijke en langstdurende is dat de bouwgrond gefaseerd voorbelast moet worden.

Over verkeer en ontsluitingswegen

Het toekomstig bewonersverkeer van het gehele plan wordt ontsloten via de bestaande wegenstructuur. Onderzoeken geven aan dat extra verkeer naar de nieuwe woningen weliswaar leidt meer verkeersdrukte op bepaalde straten, maar dat inpassing goed mogelijk is en de bestaande wegenstructuur het goed aankan. 

Voor de woningen in het zuidelijk gedeelte (Provily) geldt dat hiervoor geen aparte ontsluiting op de provinciale weg komt. De nieuwe woningen op Slibkuil worden ontsloten via de Komarowlaan, in plaats van de brug over de Kerksloot. Over de Kerksloot komt wel een voetgangersbrug.

We zullen zorgvuldig en specifiek aandacht geven aan de aanwezige verkeersdruk binnen de bestaande wijken.

In de oorspronkelijke tender was een brugduiker over de Kerksloot opgenomen. Een brugduiker bleek echter niet te voldoen aan het stedenbouwkundig ontwerp van de gemeente Zaanstad, waarna het ontwerp werd aangepast van een brugduiker naar een brug. 

Geldende bestemminsplan 2013

Volgens het geldende bestemmingsplan uit 2013 moet een brug voldoen aan een minimale doorvaarhoogte van 1,2 meter en staat het bestemmingsplan een maximale helling van het brugdek toe van 4%. Dit maximale hellingshoekpercentage heeft te maken met de toegankelijkheid voor mindervalide personen. 

Groen en Waterplan 2018

Vervolgens heeft de gemeenteraad in 2018 het Groen en Waterplan vastgesteld. In dit plan is opgenomen dat nieuwe bruggen over doorgaande vaarroutes een minimale hoogte van 1,5 meter moeten hebben. Een brug over de Kerksloot is daarmee onhaalbaar. Ook zijn door Arcadis schuine varianten onderzocht en niet geschikt bevonden. 

De belangrijkste redenen hiervoor zijn: 

  • Er is geen goede verkeerskundige veilige aansluiting van de brug aan de Militaireweg te maken. Dit heeft te maken met de hoek en de hoogte waarop de schuine brug aansluiting moet vinden met de Militairweg.
  • Er ontstaat een niet wenselijke stedenbouwkundig situatie tussen het appartementsgebouw en de Kerksloot doordat de schuine brug hier dicht langs de appartementen komt te lopen.
  • Het past niet goed in het stedenbouwkundige karakter van de Kerksloot met haakse bruggen.

In de eerste tekeningen van de ontwikkelaar AM stond de brug over de Kerksloot ingetekend om de Slibkuil met de auto, de fiets of te voet te bereiken. Uit vervolgonderzoek bleek dat de brug te laag of te steil zou zijn. Ook bleek dat er weliswaar meer verkeer over de bestaande wegen zal komen, maar dat dit niet tot verkeersproblemen zal leiden. 

Brug te laag of te steil: onderzoek naar varianten gedaan

Toen de gemeente het plan van ontwikkelaar AM toetste, kwamen we  er achter dat een brug op deze smalle plek niet hoog genoeg kan zijn. Het Hoogheemraadschap zou er voor beheer en onderhoud niet meer onderdoor kunnen. Ook bleek het ruimtegebrek een knelpunt: de Kerksloot ligt vlak naast de Militaire weg. De beperkte ruimte zorgt ervoor dat de aansluiting van de brug op de walkant moeilijk is.

Daarom zijn vervolgens meerdere varianten voor een brug onderzocht, waaronder schuine varianten. Uit deze variantenstudie bleek dat een brug op deze plek door het ruimtegebrek te laag of te steil zou worden. Te laag is – zoals hierboven beschreven – een probleem voor het hoogheemraadschap. Te steil is gevaarlijk voor het verkeer.

Verkeersonderzoek op de Komarowlaan en de Marslaan 

Ook werd onderzocht hoe druk het verkeer op de Komarowlaan en de Marslaan nu is, en hoe druk het verkeer zou worden als er een brug komt.  

  • Uit dit onderzoek blijkt dat de er nu gemiddeld 40 voertuigen per dag door de Komarowlaan (Van Allenstraat) rijden. Met de bouw van ongeveer 43 woningen op de Slibkuil worden dit er ongeveer 380 per dag. Dit is natuurlijk een forse stijging ten opzichte van het huidige aantal, maar het zou niet tot verkeersproblemen moeten leiden.
  • Uit het onderzoek blijkt ook dat er nu ongeveer 650 motorvoertuigen per dag over de Marslaan rijden. Als er een brug zou komen over de Kerksloot, dan neemt de verkeersdrukte op de Marslaan toe tot ongeveer 1.000 tot 1.100 motorvoertuigen per dag. 

Reactie van de buren

De uitkomsten van de variantenstudie zijn aan de omwonenden gepresenteerd tijdens de brede burenoverleggen. De deelnemers aan de burenoverleggen hebben na de overleggen gezamenlijk een advies opgesteld. Uit dit advies blijkt dat een aantal omwonenden wel een brug over de Kerksloot wil, en een ander deel niet. De mening is vooral afhankelijk van waar men woont. 

De verkeerskundig ambtenaar en het college van Burgemeester en Wethouders kiezen ervoor de brug niet mee te nemen in het ontwerp en de verdere uitwerking van het plan. De gemeenteraad is van deze keuze geïnformeerd via een Raadsinformatiebrief. 

Maar het echte en formele besluit heirover vindt plaats bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Alleen de gemeenteraad kan hier een besluit over nemen. Eind 2022 heeft ontwikkelaar AM het bestemmingsplan ingediend, daarna hebben wij dit getoetst en in proces gebracht. 

U kon tussen 1 december 2022 en 11 januari 2023 het ontwerpbestemmingsplan inzien. In deze periode kon u op het plan reageren door het indienen van een reactie op ons besluit. Deze reacties zijn beantwoord en eventueel in het ontwerp bestemmingsplan verwerkt. Vervolgens is het bestemmingsplan 20 juni 2023 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld en wordt het nu aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling.

In de eerste plannen tekende de ontwikkelaar AM een nieuwe ontsluitingsweg voor het Provily-gedeelte; de nieuw aan te leggen. In de eerste plannen tekende de ontwikkelaar AM een ontsluitingsweg om naar het Provily-gedeelte te komen. Deze weg, de Sportlaan, kwam in de tekeningen uit op de N8. Maar de Provincie liet aan de ontwikkelaar weten dat een ontsluiting via de nieuw aan te leggen Sportlaan ‘niet wenselijk’ is.  De veiligheid van het verkeer en de doorstroming van het verkeer op de N8 komen dan in gevaar, zegt de Provincie. Daarom verleent de provincie geen medewerking aan dit voorstel en komt er geen weg. 

Verschillende meningen in de buurt

Een deel van de buren wilt wél een (nieuw aan te leggen) Sportlaan langs de sportvelden en een ander deel niet. Het verschil van mening zien we ook terug in de aangeboden petitie. Om de meningen van iedereen te horen en mee te wegen, zijn een aantal brede burenoverleggen georganiseerd.  

Opnieuw met de provincie in gesprek: nieuwe Sportlaan op dit moment van de baan

Na de burenoverleggen is de gemeente óók in gesprek gegaan met de Provincie over de nieuwe Sportlaan. Net als ontwikkelaar AM vroegen we of een verkeerskundige oplossing mogelijk was. De provincie heeft toen weer aangegeven dat zij niet meewerken aan een nieuwe ontsluitingsweg van de Eilanden van Hain via de Sportlaan. Dit betekent dat deze route vervalt en dat het verkeer naar de nieuwe Provily-wijk over de bestaande wegen moet gaan. 

Mocht de maximumsnelheid van de N8 in de toekomst van 80 naar 50 km gaan, dan zou er eventueel toch nog een Sportlaan kunnen komen. Uiteraard moet dan goed onderzocht worden of deze aansluiting nodig én wenselijk is.

Over het betrekken van de buurt (participatie)

Ontwikkelaar AM houdt iedereen die dat wilt met de website Eilanden van Hain op de hoogte van de ontwikkelingen. Ook vertelt AM hier over de mogelijkheden om mee te denken over de plannen. En alle verslagen van bijeenkomsten van het burenoverleg zijn hier terug te lezen.

Afgesproken is dat de adviezen uit het Burenoverleg serieus worden gewogen. De veelheid aan onderwerpen, de diepgang en de samenhang tussen verschillende onderwerpen vraagt om een zorgvuldige afweging door de gemeente en om onderzoek voor zowel de gemeente als AM. 

Daarbij kunnen er tegenstrijdige belangen zijn. Ook tussen het algemeen belang van de gebiedsontwikkeling en de individuele belangen. Die belangenafweging is een zaak van de gemeente en kan enige tijd in beslag nemen.

In juni 2020 is een bijgewerkt plan gepresenteerd waar de belangrijkste wijzigingen in zijn opgenomen. Aan de hand hiervan zijn, i.v.m. geldende coronamaatregelen, in kleinere groepen gesprekken gevoerd met buurtbewoners. Ook tijdens deze gesprekken zijn er bezwaarpunten geuit. Omdat het ontwerpproces uitgaat van een uitwerking van ‘grof naar fijn’, kan in dit stadium niet op alle ingebrachte punten antwoordt gegeven worden, maar de ingebrachte bezwaarpunten worden meegewogen in het verdere ontwerpproces.

Tijdlijn: 

Bewonersvereniging besliste mee in aanbesteding (2018)

Wij vinden het als gemeente belangrijk om in een vroeg stadium geïnteresseerden, omwonenden, partners en andere belanghebbenden mee te laten denken over de toekomstige woonlocatie, de woningontwerpen en woonsferen. Wij hebben daartoe het initiatief genomen door tijdens de aanbesteding een bewonersvertegenwoordiging mee te laten beslissen in de selectie van de winnaar. Na een selectieprocedure koos de gemeente Zaanstad voor het plan van AM.

September 2019: start breed Burenoverleg

De gemeente heeft met ontwikkelaar AM in het najaar van 2019 een aantal bijeenkomsten georganiseerd in een breed Burenoverleg. Hierin waren bewoners van alle omliggende buurten, de scholen, de sportvereniging en scouting vertegenwoordigd.

In het Burenoverleg is gesproken over het verkeer van en naar de nieuwe wijk, routes voor bouwverkeer, zandophoging, grondwaterhuishouding, natuur, recreatieve routes en erfgoed.

Afgesproken is dat de adviezen uit het Burenoverleg serieus worden gewogen. De veelheid aan onderwerpen, de diepgang en de samenhang tussen verschillende onderwerpen vraagt om een zorgvuldige afweging door de gemeente en om onderzoek voor zowel de gemeente als AM. Daarbij kan een rol spelen dat er tegenstrijdige belangen zijn, ook tussen het algemeen belang van de gebiedsontwikkeling en de individuele belangen. Die belangenafweging is een zaak van de gemeente en kan enige tijd in beslag nemen.

Februari 2020: Eindadvies van buren aan gemeente en AM

Er is door de deelnemers aan het Burenoverleg een eindadvies opgesteld wat is aangeboden aan AM en de gemeente. Het bovengenoemde eindadvies vindt u hier: Verslagen van bijeenkomsten – Eilanden van Hain – Krommenie 

Juli 2020: Aangepast plan

AM en de gemeente hebben samen hard onderzocht of de adviezen uit het eindadvies verwerkt konden worden in aanpassingen van het plan. Alle adviezen zijn serieus afgewogen. Na dit onderzoek heeft AM, in samenspraak met gemeente Zaanstad, de plannen voor de Eilanden van Hain verder uitgewerkt . Daarbij is ook rekening gehouden met onder meer technische (on-)mogelijkheden van de provincie, gemeente en het hoogheemraadschap en met juridische en financiële aspecten. Dit heeft geleid tot diverse aanpassingen. 

Wat is er aangepast?
De belangrijkste wijziging in het plan is dat een doorvaartmogelijkheid vanuit Provily via de Busch naar het omliggend water (Zuiderham) niet wordt gemaakt. Het laten vervallen van deze doorvaart was het meest vérstrekkende advies uit het burenoverleg. Door deze aanpassing wijzigen ook de huidige waterpeilen minimaal. Daarnaast zijn op verschillende plekken aanpassingen doorgevoerd in de verkaveling. Hierdoor worden de groene randen, het landschappelijk karakter en het dijkprofiel behouden en/of duidelijk gemaakt, en de afstand tot een aantal bestaande woningen vergroot. Op deze plankaart kunt u zien welke aanpassingen zijn doorgevoerd ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Wel blijft het mogelijk dat het uiteindelijke plan op onderdelen in de uitwerking nog iets afwijkt, omdat het ontwerpproces nog niet is afgerond.

Wat is er niet aangepast
Niet alle adviezen zijn overgenomen. In het document ‘Reactie op Eindadvies Burenoverleg Eilanden van Hain’ wordt per gegeven advies toegelicht waarom een advies (gedeeltelijk) wel of niet is overgenomen. 

Hoe nu verder?

Doorvaart
Het vervallen van de doorvaart van Provily naar de Zuiderham is op 30 juni jl. in het College van B&W van de gemeente Zaanstad vastgesteld. Daarna is de gemeenteraad geïnformeerd en tegelijkertijd hebben de deelnemers aan het burenoverleg de informatie per e-mail ontvangen. 

In de periode van 1 december 2022 tot en met 11 januari 2023 kon u het ontwerpbestemmingsplan inzien.

Voorjaar en zomer 2023 

Op het ontwerpbestemmingsplan zijn een aantal bezwaren ingediend. Deze zijn in het voorjaar beantwoord en indien van toepassing verwerkt in het bestemmingsplan ‘Eilanden van Hain’. Vervolgens is het aangepaste bestemmingsplan door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld op 20 juni 2023. Op 20 juli is het bestemmingsplan ‘Eilanden van Hain‘ vastgesteld door de gemeenteraad. 

Hiermee start ook het proces waarin de formele procedure gaat lopen. De procedure heeft een formele inspraak waarbij bezwaren kunnen worden ingediend en daarna in bezwaar en/of beroep kan worden gegaan. Daarnaast zullen er ook verschillende vergunningen aangevraagd moeten worden. Ook bij deze vergunningen zijn het indienen van bezwaar en/of beroep mogelijk.

Over de bouwlocatie

De route voor zandtransport en bouwverkeer richting Slibkuil en Provily is als volgt:

– N8
– Rosariumlaan
– Zilverschoonlaan
– Ruimtevaartlaan
– Neptunuslaan
– Uranuslaan

– Vanaf daar gaat het:
Bouwverkeer naar Slibkuil over de Marslaan (tot Sporting), de Militaire weg en de tijdelijke brug over Kerksloot-
– Bouwverkeer naar Provily gaat daarna over de Marslaan (tot Sporting)

Voor de voorbelasting wordt zand aangebracht. Voor het vervoer van dat zand naar de bouwlocatie zijn verschillende opties besproken tijdens de burenoverleggen. In het eindadvies van de burenoverleggen zijn opties voorgedragen. Genoemd werden bijvoorbeeld een tijdelijke bouwweg vanaf de N203, transport via de Busch of transportbanden.

De voorstellen uit het burenadvies zijn meegenomen door de ontwikkelaar bij de afweging van de routes voor het bouwverkeer. Hierbij is vooral gekeken naar de wens om de route zo kort mogelijk over bestaande wegen te laten gaan.

Na onderzoek van de voorstellen is gekozen voor de veiligste route. Zie onderstaande afbeelding. Dit is niet de kortste route, omdat die het onveiligst is door de ligging van scholen, sportclub en smalle woonstraten.

Route bouwlocatie Eilanden van Hain

De komende tijd gaan wij kijken of er nog mogelijkheden zijn om de route van het bouwverkeer te verbeteren. Ook kijken we of de voorbelasting in fases kan worden gedaan, zodat het aangebrachte zand op de locatie van de eerste fase hergebruikt kan worden op een andere plek. Hierdoor zou minder zandtransport door Krommenie nodig zijn.

De tijdelijke (ponton)brug over de Kerksloot voldoet niet aan de doorvaarthoogte die geldt voor bruggen.

Lees ook de vragen en antwoorden onder het kopje ‘Over verkeer en onsluitingswegen’.

Omdat de huidige draagkracht van de grond slecht is, legt de ontwikkelaar een laag zand over de bouwlocatie heen. Dat heet voorbelasten met zand. Het aanbrengen van deze zandlaag zal ongeveer 2 tot 3 maanden duren, afhankelijk van de snelheid van de zetting. Nadat het zand is aangebracht zal er een periode van zetting plaatsvinden. Dit zal ongeveer 1 jaar duren. Tijdens deze periode zal er geen zandtransport plaatsvinden.

Voorbelasting van een terrein kan van invloed zijn op gronden of gebouwen die er naast liggen. Hoe ver het effect reikt, verschilt van enkele meters tot tientallen meters vanaf het terrein dat wordt voorbelast.

De ontwikkelaar is op dit moment bezig met het opstellen van het geotechnisch onderzoek.

In dat onderzoek staat de invloed van de voorbelasting op de omgeving. De gemeente stelt de voorwaarden en wordt betrokken bij het onderzoek.

Eén van die voorwaarden is het opstellen van een monitoringsplan, dat wordt opgesteld als de uitvoeringswijze is bepaald. In dit plan staat hoe tijdens de uitvoering wordt gecontroleerd. Ook staat erin of de aannamen en berekeningen uit het geotechnisch advies kloppen. Het monitoringsplan laat bijvoorbeeld zien wat de meetpunten zijn die de werkelijke zetting meten. Als blijkt dat de meetwaarden afwijken van de verwachtingen, dan worden er in de direct aanpassingen gedaan om invloed op de omgeving te voorkomen.

Over de second opinion

Het college heeft in juni 2020 besloten dat er geen brug over de Kerksloot komt om het Slibkuil-gedeelte van de Eilanden van Hain te bereiken. Dit betekent dat het bestemmingsverkeer van de woningen in de Slibkuil via de bestaande wegen zal rijden. In het najaar van 2021 is de petitie ‘ontsluiting Eilanden van Hain’ ingediend bij de gemeente. De petitie is door 1.200 mensen ondertekend. Er staan adviezen in voor de gemeente over de bouwroute, een extra ontsluiting op de Provincialeweg N203, en de wens om toch een brug te maken over de Kerksloot waarmee het Slibkuil-gedeelte bereikt kan worden. Naar aanleiding van de petitie is de extra ontsluiting op de N203 als ambitie opgenomen in het Mobiliteitsplan Noord. Het Mobiliteitsplan Noord is begin juli 2022 vastgesteld. Bij de behandeling van het Mobiliteitsplan Noord in de gemeenteraad is daarnaast door de wethouder toegezegd dat er opnieuw wordt gekeken naar de conclusies over de verkeerstechnische en –veilige aansluiting van een brug over de Kerksloot. Dat wordt gedaan in dit second opinion onderzoek. Dit second opinion onderzoek is inmiddels afgerond en de gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd via een Raadsinformatiebrief.

Een van de belangrijkste punten van de indieners van de petitie is dat zij het niet eens zijn met de gemeentelijke conclusie dat het benodigde hellingspercentage in combinatie met het ruimtegebrek en de aansluiting op de Militaire weg zorgt voor een verkeersonveilige ontsluiting. Dat wordt nu nogmaals onafhankelijk onderzocht.

Bij de afweging van de brug spelen vele onderdelen een rol, denk hierbij aan kosten, nut en noodzaak van een brug, onderhoud en technische uitgangspunten. Dit zijn namelijk punten die harder vastliggen in wetgeving en beleid etc. Deze moet de raad uiteindelijk afwegen. Deze aspecten spelen dus straks wel een rol bij de afweging die er gemaakt wordt voor wel of geen brug, maar deze aspecten zijn niet toegezegd om opnieuw onderzocht te worden en worden zodoende ook niet opnieuw onderzocht.

Zie bovenstaand antwoord. Een brug moet wel kunnen en moet een toegevoegde waarde hebben. Die afweging maakt de gemeenteraad.

Na de tenderfase voor de Eilanden van Hain is het ingediende tenderplan door de ontwikkelaar verder uitgewerkt en getoetst. Uit deze toets bleek dat de brug over de Kerksloot niet de vereiste minimale doorvaarthoogte had, zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan. Deze vereiste doorvaarthoogte klopt niet met de eisen van het HHNK in verband met beheer en onderhoud. Inmiddels was ook het Groen en Waterplan in 2018 vastgesteld; waarin is opgenomen dat nieuwe bruggen over doorgaande vaarroutes een minimale hoogte van 1,5 meter moeten hebben. Hieronder valt ook de Kerksloot.

Al snel bleek dat een nieuw ontwerp niet geschikt was op de locatie in verband met het ruimtegebrek; de Kerksloot ligt op zeer korte afstand gelijk aan de Militaire weg. Deze beperkte ruimte zorgt ervoor dat de aanlanding van de brug op de kant moeilijk is. Vervolgens zijn meerdere mogelijkheden voor een brug onderzocht in een varianten- en ontwerpstudie, waaronder schuine mogelijkheden. Uit de studie bleek dat door het ruimtegebrek geen van de onderzochte alternatieven voldeed aan de combinatie van een voldoende doorvaarthoogte en maximaal hellingspercentage (4%). Dit maximale hellingspercentage geldt voor alle niet-beweegbare bruggen en heeft te maken met de toegankelijkheid voor mindervalide personen. Een ander zwaarwegend effect van de te steile helling is de verkeersonveilige aansluiting die hierdoor ontstaat. De kruising wordt hierdoor onoverzichtelijk. Bij de schuine mogelijkheden komt hier nog bij dat de aanlanding schuin is en de situatie nog onoverzichtelijker wordt.

Tegelijk aan de variantenstudie is onderzocht of de brug over de Kerksloot nodig is vanuit het toekomstig aantal voertuigen dat op bepaalde tijden passeren. Uit verkeersberekeningen blijkt dat de huidige verkeersintensiteit op de Komarowlaan (Van Allenstraat) 40 voertuigen per dag is. Met de realisatie van de Slibkuil (circa 43 woningen) loopt dit aantal op tot maximaal 380 voertuigen per dag. Dit is uiteraard een forse stijging ten opzichte van het huidige aantal, maar absoluut gezien nog steeds een lage verkeersintensiteit, die niet leidt tot verkeersproblemen. 

Indien de brug over de Kerksloot wel gerealiseerd zou worden, neemt de verkeersintensiteit op de Marslaan toe tot circa 1.000 tot 1.100 motorvoertuigen per dag; in de huidige situatie is dat ongeveer 650 motorvoertuigen per dag.

De uitkomsten van de variantenstudie zijn aan de omwonenden gepresenteerd tijdens de brede burenoverleggen. Uitgangspunt bij de brede burenoverleggen was dat de Slibkuil in de toekomst ontsloten wordt via bestaande wegen (Komarowlaan) en niet via een nieuw aan te leggen brug over de Kerksloot. De deelnemers aan de burenoverleggen hebben na de overleggen gezamenlijk een advies opgesteld, waarin zij suggesties, ideeën, aandachtspunten etc. hebben weergegeven. Uit dit advies blijkt dat omwonenden het niet volledig met elkaar eens zijn; zo wil een deel wel een brug over de Kerksloot, een ander deel niet. De mening hangt af naar gelang waar men woont.

Het wordt geen brede informatieavond voor de gehele buurt of de 1.200 ondertekenaars van de petitie. Deze avond is alleen voor de direct omwonenden van de eventuele brug en aansluitende wegen. We nemen de gehele buurt en 1.200 ondertekenaars van de petitie uiteraard heel serieus, maar horen graag de ideeën van mensen uit de straten waar straks letterlijk het verkeer doorheen gaat.

Ja, het ingehuurde bureau is onafhankelijk.

Nee. Er spelen meerdere aspecten een rol in de afweging dan de verkeersveiligheid.

Er gaat in het worst case scenario zo’n 380 motorvoertuigen per dag gebruik maken van de brug. Hiervoor zijn door Goudappel verkeersberekeningen gemaakt voor de situatie met en zonder brug, waarin alle bekende nieuwbouwprojecten in Krommenie zijn opgenomen.

Ja, dit is berekend in het Mobiliteitsplan Noord dat in juli door de raad is vastgesteld.

Dit is voor de provincie (als eigenaar van de N203) geen optie ivm de doorstroming op de N203. Een extra ontsluiting past hier niet in en daaraan verlenen zij dus geen medewerking. De gemeente heeft een extra ontsluiting wel als doel opgenomen in het Mobiliteitsplan Noord en blijft hierover in gesprek met de provincie.

De Busch is een smalle dijk die geen zware verkeersdruk aankan. Een gemiddelde straat in een woonwijk is 4,5 meter breed. Dat is de Busch op zijn breedste plekken; op de smalste plekken is die slechts 3,5 meter breed. Dat is te smal voor een ontsluitingsweg. Verbreding van de Busch is geen optie vanwege het groen, omliggende sloten en het cultuurhistorisch karakter.

Nee. Begin 2019 zijn verschillende brugmogelijkheden onderzocht. De maten van deze mogelijkheden voldoet niet aan de minimale eisen van doorvaarthoogte en hellingspercentage van bruggen, zoals vastgelegd in het bestemmingsplan.

De second opinion is toegezegd naar aanleiding van de ingediende petitie. De uitkomsten van het onderzoek, in combinatie met de eerdere conclusies worden voorgelegd aan het college van B&W die uiteindelijk een besluit neemt over de brug en dit voorlegt aan de raad.

De bereikbaarheid van hulpdiensten zal voldoen aan de voorwaarden die hieraan worden voorgesteld in wet- en regelgeving. Dit hoeft echter niet persé een ontsluiting te zijn die toegankelijk is voor al het gemotoriseerd verkeer.

De inbreng tijdens de burenoverleggen is vastgelegd in het Eindadvies burenoverleg Eilanden van Hain en de verslagen zijn gepubliceerd op de website. Zo is specifiek aandacht gevraagd voor de veiligheid van het speeltuintje bij Komarowlaan en Van Allenstraat. ‘’Daar moeten zebrapaden worden aangelegd aan weerskanten van de kruispunten. Ook de bosschages moeten verdwijnen om zicht te krijgen op de speeltuinen, zéker als er straks allerlei verkeer bijkomt wordt het levensgevaarlijk als kinderen vanuit de speeltuin oversteken’’ (gespreksverslag burenoverleg).