Overzicht veelgestelde vragen voor kinderen van gedupeerde ouders
Wat is de kindregeling?
- De kindregeling is voor kinderen van gedupeerde ouders die problemen door de toeslagenaffaire van dichtbij meemaakten. De kindregeling moet kinderen helpen om weer positief naar de toekomst te kijken. Op Kindregeling voor jou vind je meer informatie over de kindregeling. Zoals over het ontstaan van de kindregeling, de hoogte van het geldbedrag en aanvullende hulp.
- De regeling bestaat uit drie onderdelen:
- Een geldbedrag van de Belastingdienst
- Brede ondersteuning door de gemeente
- Aanvullende hulp
Hoe weet ik of ik recht heb op de kindregeling?
Als je recht hebt op de kindregeling, dan ontvang je vanzelf een brief van de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de kindregeling. Voor de kindregeling moet je voldoen aan twee voorwaarden:
- je ouder(s) of verzorger(s) zijn vastgesteld als gedupeerde(n)
- op 1 januari 2005 was je maximaal 20 jaar oud en je bent uiterlijk op 5 november 2022 geboren
Waarom neemt het Sociaal Wijkteam geen contact met mij op?
Het Sociaal Wijkteam krijgt geen contactgegevens van de Belastingdienst. Daardoor kunnen wij geen contact met jou opnemen voordat we een bericht van jou hebben gekregen.
Wat gebeurt er als ik mij bij het Sociaal Wijkteam meld?
Een medewerker van het Sociaal Wijkteam neemt binnen 5 werkdagen contact met je op. We luisteren naar jouw verhaal en of vraag. Om een goed beeld te krijgen van jouw situatie kunnen wij vragen stellen over financiën, wonen, gezondheid, werk en je gezin. Aan de hand van wat je ons vertelt, helpen we je vervolgens zo goed mogelijk.
Welke hulp kunnen jullie mij bieden?
Kinderen van gedupeerde ouders hebben recht op brede ondersteuning van de gemeente. Brede ondersteuning is hulp. Hulp op allerlei onderdelen van je leven. Samen kijken we welke hulp er nodig is voor een nieuwe start voor jou (en jouw gezin). Het Sociaal Wijkteam schrijft dit op in een plan van aanpak. De brede ondersteuning is maatwerk. Het kan zijn dat jij spullen krijgt binnen de brede ondersteuning. Hiervoor is wel een motivatie nodig. Het recht op brede ondersteuning is niet hetzelfde als het recht op spullen.
Krijgen alle kinderen van gedupeerde ouders dezelfde hulp?
De hulp die je krijgt verschilt per persoon en situatie. Wat er nodig is om een nieuwe start te maken is voor iedereen anders.
Als ik kosten heb gemaakt die niet in het plan van aanpak staan, kan ik die dan achteraf vergoed krijgen?
Dat is niet mogelijk De brede ondersteuning is gericht op een nieuwe start in de toekomst. Het Sociaal Wijkteam kijkt naar de situatie die er nu is en wat er nu nodig is om die nieuwe start te kunnen maken.
Kan ik mijzelf aanmelden voor hulp of moet dit samen met mijn ouders?
Als je 16 jaar of ouder bent, mag je jezelf aanmelden bij het Sociaal Wijkteam. Als je jonger bent dan 16 jaar kan je dit samen met ouders en/of verzorgers doen. Is dit door jouw persoonlijke omstandigheden niet mogelijk? Meld je dan zelf aan en bespreek dit met het Sociaal Wijkteam.
Ik heb snel hulp nodig. Waar kan ik mij het beste melden voor hulp?
Heb je bijvoorbeeld te maken met een dreigende uithuiszetting? Of een dreigende afsluiting van gas elektriciteit of water? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het Sociaal Wijkteam en meld dat het om een crisissituatie gaat. We nemen dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen contact met je op.
Ik wil geen hulp van het hulpteam van het Sociaal Wijkteam. Wat moet ik doen?
Hulp van het Sociaal Wijkteam is vrijblijvend. Je beslist zelf of je hier gebruik van maakt. Wil je geen hulp? Dan kan je dit doorgeven aan jouw contactpersoon van het Sociaal Wijkteam. Wil je op een later moment toch hulp? Stuur dan een e-mail naar toeslagen@zaanstad.nl.
Ik ben niet tevreden over de hulp die ik heb gekregen. Wat kan ik doen?
Stuur een e-mail naar toeslagen@zaanstad.nl. We kijken dan graag samen opnieuw naar jouw situatie.