Overzicht veelgestelde vragen voor gedupeerde ouders
- Ik denk dat ik gedupeerd ben. Wat moet ik doen?
U moet zich melden bij de Belastingdienst. Dit doet u door te bellen naar het Serviceteam van de Belastingdienst via het gratis telefoonnummer 0800-235 83 58.
- Wat doet de Belastingdienst in de hersteloperatie?
De Belastingdienst betaalt de vergoedingen uit aan gedupeerde ouders en de kinderen van gedupeerde ouders.
- Wat doet doen de sociaalwijkteams in de hersteloperatie?
De Sociaal Wijkteams kunnen helpen wanneer er door de toeslagenaffaire problemen zijn ontstaan met financiën, gezondheid, wonen, werk of binnen het gezin.
- Waar vind ik meer informatie over de hersteloperatie?
U vindt meer informatie op de website van de Belastingdienst.
- Ik ben gedupeerd en heb geld gekregen van de Belastingdienst. Heeft dit invloed op mijn bijstandsuitkering of recht op bijzondere bijstand?
Dit heeft geen gevolgen. Het geld dat u heeft ontvangen nemen we niet mee in de vermogenstoets om het recht op bijstand of bijzondere bijstand vast te stellen.
- Wat gebeurt er als ik mij bij het sociaalwijkteam meld?
Een medewerker van het Sociaal Wijkteam neemt binnen 5 werkdagen contact met u op. We luisteren naar uw verhaal. Om een goed beeld te krijgen van uw situatie kunnen we vragen stellen over financiën, wonen, gezondheid, werk en uw gezin. Aan de hand van wat u ons vertelt, helpen we u vervolgens zo goed mogelijk.
- Welke hulp kunnen jullie mij bieden?
Dit hangt af van uw situatie en hulpvraag. Gedupeerde ouders hebben recht op brede ondersteuning van de gemeente. Brede hulp is hulp op allerlei onderdelen van uw leven. Samen kijken we welke hulp er nodig is voor een nieuwe start voor u (en uw gezin). Het Sociaal Wijkteam schrijft dit op in een plan van aanpak.
- Krijgen alle gedupeerde ouders dezelfde hulp?
De hulp die u krijgt verschilt per persoon en situatie. Wat er nodig is om een nieuwe start te maken is voor iedereen anders.
- Als ik kosten heb gemaakt die niet in het plan van aanpak staan, kan ik die dan achteraf vergoed krijgen?
Dat is niet mogelijk. De brede ondersteuning is gericht op een nieuwe start in de toekomst. Het hulpteam kijkt naar de situatie die er nu is en wat er nu nodig is om die start te kunnen maken.
- Ik heb snel hulp nodig. Waar kan ik mij het beste melden voor hulp?
Heeft u te maken met een dreigende uithuiszetting? Of een dreigende afsluiting van gas elektriciteit of water? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het Sociaal Wijkteam. Meld dat het om een crisissituatie gaat. We nemen dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen contact met u op.
- Ik wil geen hulp van het hulpteam van de gemeente. Wat moet ik doen?
Hulp van het Sociaal Wijkteam is vrijblijvend. U beslist zelf of u hier gebruik van maakt. Wilt u geen hulp? Dan kunt u dit doorgeven aan uw contactpersoon van het Sociaal Wijkteam. Wilt u op een later moment toch hulp? Stuur dan een e-mail naar toeslagen@zaanstad.nl.
- Ik ben niet tevreden over de hulp die ik heb gekregen. Wat kan ik doen?
Stuur een e-mail naar toeslagen@zaanstad.nl. We kijken dan graag samen opnieuw naar uw situatie
- Wat gebeurt er met de schulden die ik heb bij de overheid?
Als de Belastingdienst u heeft aangemerkt als gedupeerde, dan worden bijna alle schulden kwijtgescholden die zijn ontstaan vóór 1 januari 2021. U hoeft hiervoor zelf geen aanvraag in te dienen. Schulden die na 1 januari 2021 zijn ontstaan, worden niet kwijtgescholden. Deze moet u wel betalen.
- Wat gebeurt er met schulden die ik heb bij andere, private, organisaties? (Dus niet overheid)
Uw private schulden kunt u indienen bij Sociale Banken Nederland (SBN). Als uw private schulden aan de voorwaarden voldoen, dan betaalt de SBN deze af.U kunt hulp krijgen van het Sociaal Wijkteam bij:- het verzamelen van uw private schulden
- het invullen van het formulier voor uw private schuldenlijst
- het online indienen van uw private schulden bij SBN
- Ik heb schulden afbetaald met de € 30.000 die ik heb gekregen van de Belastingdienst. Kan ik dit terug krijgen?
In sommige situaties wordt uw afbetaalde schuld vergoed. De SBN heeft een speciaal loket ingericht waar u uw al betaalde schulden kunt doorgeven. Ook als u schulden heeft betaald met eigen geld en u later werd erkend als gedupeerde.
Staat uw vraag er niet tussen of wilt u dat we meekijken naar uw situatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 14 075 of toeslagen@zaanstad.nl.