Meedenken over hulp en ondersteuning

Gemeente Zaanstad vindt het belangrijk dat inwoners die zelf hulp of ondersteuning krijgen of daar direct bij betrokken zijn kunnen meepraten en -denken over beleid. U kunt deelnemen aan overleggen of meedenkgroepen die georganiseerd worden over bepaalde thema’s. Of u kunt u zich inschrijven om een paar keer per jaar via de mail mee te denken. Zo kunnen we bij de gemeente goed toetsen wat u vindt van (nieuw) beleid rondom hulp en ondersteuning.

Wilt u deelnemen aan een meedenkgroep? Meld u zich dan aan voor een van onderstaande groepen door een e-mail te sturen naar clientenparticipatie@zaanstad.nl. We horen graag u ervaring en suggesties.

Meedenkgroepen:

  • GGZ-wachtlijsten: gemeente Zaanstad wil ervoor zorgen dat mensen op de wachtlijst gehoord worden en weten dat ze er niet alleen voor staan. Een eerste stap is om te onderzoeken waar behoefte aan is tijdens het wachten. Waar loopt iemand tegenaan? Waar kunnen zij hulp bij gebruiken?
  • Mantelzorgers: veel Zaankanters zijn mantelzorgers en maken gebruik van de mantelzorgwaardering.  Gemeente Zaanstad zoekt mantelzorgers die mee willen denken over een nieuwe vorm van deze waardering.
  • Langdurig ziek: een chronisch ziek gezinslid heeft grote invloed op het hele gezin. Waar loopt u tegenaan en wat zou handiger kunnen in de dienstverlening van alle organisaties waar u mee te maken heeft? 
  • Gedupeerden kinderopvang toeslagenaffaire: de mensen in deze groep helpen de gemeente om op de juiste manier de gedupeerden te benaderen en te helpen. Deze meedenkgroep heeft ook een besloten Facebookgroep opgericht, waar de gedupeerden elkaar spreken en helpen. 
  • Energiearmoede: veel huishoudens in Zaanstad hebben moeite met het betalen van de energierekening. 
  • Werk & inkomen: wat werkt wel en wat werkt niet wanneer u een uitkering ontvangt? Hoe werkt u samen met uw casemanager. Welke processen kunnen beter ingericht worden? 

Staat het thema waar u over mee wilt praten er niet tussen? In sommige gevallen is het mogelijk om een groep op te richten. Ook hiervoor kunt u een e-mail sturen naar clientenparticipatie@zaanstad.nl.

Wilt u graag online meedenken door online vragenlijsten in te vullen? Meld u zich dan aan voor een van onderstaande thema’s door een e-mail te sturen naar clientenparticipatie@zaanstad.nl. Stoppen kan altijd en antwoorden is niet verplicht.

Online vragenlijsten

  • E-mails vanuit de database: zodra er een enquête of vraag is ontvangt u deze in uw e-mailbox. Wij ontvangen dan graag uw reactie op de thema’s die u aanspreken. Deze kunnen gaan over: Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de wijkteams, hulpmiddelen De Jeugdwet, Jeugdteams, ondersteuning voor jongeren, De Participatiewet, Werk en Inkomen.
  • Panel werk en inkomen: heeft u een uitkering? U kunt meedenken over Werk & Inkomen. Het gaat hierbij om ongeveer vijf vragenlijsten per jaar.
  • Leerlingenvervoer: maakt uw kind gebruik van het leerlingenvervoer? En wilt u hier over meepraten? U ontvangt een paar keer per jaar een vragenlijst over bijvoorbeeld communicatie of dienstverlening.
  • Aanvullend Openbaar Vervoer: Hoe zorgen we er samen voor dat het Aanvullend Openbaar Vervoer aansluit op de wensen van de gebruikers? Waar mag u als gebruiker op rekenen?

Staat het thema waar u over mee wilt denken er niet tussen? In sommige gevallen is het mogelijk om een groep op te richten. Ook hiervoor kunt u een e-mail sturen naar clientenparticipatie@zaanstad.nl.

De inbreng van de bewoners is belangrijk voor de gemeente. De opbrengsten van de bijeenkomsten koppelen we zo snel mogelijk via de mail terug naar de mensen die aanwezig waren. In een vervolgbijeenkomst vertellen we wat er met de opbrengsten is gedaan. Zo blijven we met elkaar in gesprek over het beleid en de uitvoering. Stuur een mail naar clientenparticipatie@zaanstad.nl wanneer u de notulen of opbrengsten van bijeenkomsten via de mail wilt ontvangen.

Het meedenken kan gaan om beleid dat er al is, maar ook om beleid dat nog moet komen. Bij beleid dat nog moet komen, wordt een speciale werkwijze gebruikt. Onderstaand stappenplan geeft een weergave van onze werkwijze bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Dit heeft betrekking op stukken die naar de gemeenteraad gaan. We doorlopen deze werkwijze in 6 stappen:

Stap 1: Informatie verzamelen

De werkwijze begint met een idee of vraag. Een idee of vraag kan komen van uzelf of komt via de gemeente. Als een vraag vanuit de gemeente komt, dan is dit vaak een opdracht, knelpunt of een voorstel over een bepaald onderwerp. De gemeente zorgt dan dat de informatie over het onderwerp beschikbaar is.

Stap 2: In gesprek

Inwoners kunnen het hele jaar door met de gemeente in contact komen en in gesprek gaan. Dit kan individueel, persoonlijk, digitaal, spontaan of georganiseerd. Het doel van de gesprekken is om zoveel mogelijk informatie op te halen en met elkaar te delen.

De gemeente organiseert ook gesprekken over bepaalde onderwerpen. Deelnemers aan de gesprekken kunnen zijn: inwoners, cliënten, (ervarings)deskundigen, de gemeente en andere betrokkenen. Het kunnen groepen zijn, maar dat hoeft niet. Denk bij georganiseerde groepen aan cliëntenorganisaties of het Burgerplatform.

Stap 3: Mijn aandeel

In de derde stap kijken we samen welke invloed de deelnemers hebben. Tijdens het proces kunt u:

  • weten hoe het zit (informeren)
  • iets meegeven (raadplegen)
  • meedenken (adviseren)
  • meedoen (coproduceren)
  • meebepalen (meebeslissen)
  • het zelf doen (faciliteren)

Deelnemers kunnen zijn: inwoners, cliënten, ervarings(deskundigen), de gemeente en andere mogelijke betrokkenen.

Stap 4: Ideeën verzamelen

In de vierde stap verzamelen we alle opgehaalde ideeën. De bijdrage wordt geordend en verder uitgewerkt als dat nog nodig is.

Er wordt in deze stap ook gekeken of de bijdragen volledig zijn en of alles goed is weergegeven. Als dat niet zo is, dan kunnen we nog één of meerdere stappen terug. Soms moet een onderdeel of een vraag nog wat verder worden uitgediept. Er kan dan weer contact zijn met dezelfde deelnemers of juist met andere mensen.

Stap 5: Controle kwaliteit

De inbreng uit stap 4 wordt in deze vijfde stap gecontroleerd op kwaliteit. Is iedereen voldoende betrokken geweest? In deze stap kiezen we welke bijdrage wordt meegenomen en welke niet. Deze keuzes leggen we uit en we leggen uit wat de volgende stappen zijn.

Stap 6: Resultaat

Na het doorlopen van de stappen is er een eind- of tussenresultaat. Dit kan een advies zijn, een (nieuwe) opdracht of een voorstel aan de gemeente om een besluit te nemen.

De zesde stap is het eindpunt van deze werkwijze, maar dat hoeft niet. Soms kan het weer leiden tot een nieuwe start (stap 1).

De Adviescommissie Sociaal Domein geeft de gemeente gevraagd én ongevraagd advies over hoe inwoners het beste betrokken kunnen worden bij het maken van beleid over allerlei onderwerpen rondom hulp en ondersteuning. De adviescommissie is hiermee een belangrijke partner voor de gemeente.

Wanneer er bijvoorbeeld een aanbesteding komt voor hulpmiddelen, of wanneer er in de jeugdzorg iets gaat veranderen, adviseert de Adviescommissie de gemeente wie hierover mee moeten denken en op welke manier. Hieruit zijn al verschillende meedenkgroepen ontstaan.