Problemen met verhuurders

Houdt een verhuurder of bemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunt u als huurder of woningzoekende een melding maken bij het Meldpunt Problemen met verhuurders. De gemeente werkt samen met de stichting !WOON. U kunt daar het vragenformulier invullen om uw melding te maken.

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan de regels waar een verhuurder of bemiddelaar zich aan moet houden. Doen zij dit niet, dan mag de gemeente hierop handhaven. Handhaving kan gaan om een waarschuwing, maar kan ook leiden tot een boete.

U kunt een melding maken bij het Meldpunt als:

  • U niet wordt gekozen als huurder omdat u gediscrimineerd wordt.
  • De verhuurder u bang maakt of bedreigt.
  • De verhuurder een te hoge waarborgsom vraagt (meer dan 2 maanden huur).
  • U aan de verhuurder of makelaar bemiddelingskosten moet betalen.
  • De verhuurder te hoge of foute servicekosten vraagt.
  • De verhuurder u geen schriftelijk huurcontract geeft.
  • Het huurcontract geen informatie geeft over:
    • Uw rechten en plichten bij de huur van de woning.
    • De hoogte van een waarborgsom (als die gevraagd wordt) en wanneer u het bedrag weer terug krijgt als het contract stopt.
    • Hoe u de verhuurder kunt bereiken.
    • Hoe u het meldpunt Problemen met verhuurders kunt bereiken.

 

U kunt uw klacht of vraag online via de website van !WOON doen. Maar u kunt !WOON ook bellen op 020 52 30 130. !WOON zoekt met u naar een oplossing en geeft de klacht, als dit kan, door aan de gemeente voor handhaving.

Inloopspreekuur Stichting !WOON

Liever uw klachten in persoon bespreken? Stichting !WOON heeft elke maandag inloopspreekuur in de Bieb aan de Westzijde 170A in Zaandam tussen 14:00 uur en 16:00 uur.

 

De regels waar verhuurders en bemiddelaars zich aan moeten houden zijn:

  • U mag de huurder niet discrimineren, u moet een heldere en transparante selectieprocedure hebben.
  • U mag de huurder niet intimideren en bedreigen.
  • U mag maximaal het bedrag van de hoogte van twee maanden huur vragen voor de waarborgsom.
  • U mag geen bemiddelingskosten bij de huurder in rekening brengen.
  • U mag geen onjuiste of te hoge servicekosten in rekening brengen.
  • U moet uw verhuurder een schriftelijke huurovereenkomst geven, waar in moet staan:
    • de rechten en plichten van de huurder
    • de hoogte van een eventuele waarborgsom en de termijn waarom deze terugbetaald wordt bij beëindiging van de huurovereenkomst
    • uw contactgegevens
    • de contactgegevens van het Meldpunt Problemen met verhuurders.

Als u verhuurt aan arbeidsmigranten, gelden ook de volgende regels:

  • U mag het dienstverband niet koppelen aan de huurovereenkomst.
  • U moet de huurovereenkomst aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant machtig is.

Meer informatie hierover, vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Informatie over het meldpunt

U moet in uw huurovereenkomst opnemen waar uw huurder het Meldpunt Problemen met verhuurders kan bereiken. 

Als u huurt bij een woningcorporatie (Eigen Haard, Parteon, Rochdale, Woonzorg Nederland, Wormer Wonen of ZVH) mag u ook een melding maken. Maar de gemeente kan niet handhaven op de corporaties. We raden u daarom aan om eerst contact op te nemen met de woningcorporatie en daar een klacht in te dienen. Dit kan online op de website van de woningcorporatie. Bent u na het afhandelen van de klacht nog niet tevreden, dan kunt u uw klacht ook indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van uw woningcorporatie. Informatie over de klachtenprocedure en de klachtencommissie kunt u vinden op de website van de woningcorporaties.

Bij het Meldpunt Problemen met verhuurders kunt u het melden als uw verhuurder zich niet aan de regels van de Wet goed verhuurderschap houdt. U kunt een melding maken als:

  • U niet wordt gekozen als huurder omdat u gediscrimineerd wordt.
  • De verhuurder u bang maakt of bedreigt.
  • De verhuurder een te hoge waarborgsom vraagt (meer dan twee maanden huur).
  • U aan de verhuurder of makelaar bemiddelingskosten moet betalen.
  • De verhuurder te hoge of foute servicekosten vraagt.
  • De verhuurder u geen schriftelijk huurcontract geeft.
  • Het huurcontract geen informatie geeft over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning
    • de hoogte van een waarborgsom (als die gevraagd wordt) en wanneer u het bedrag weer terug krijgt als het contract stopt
    • hoe u de verhuurder kunt bereiken
    • hoe u het meldpunt Problemen met Verhuurders kunt bereiken.
  • Uw huurcontract en uw arbeidscontract aan elkaar gekoppeld zijn.
  • Uw huurcontract in een taal is die u niet begrijpt.