Huisnummer aanvragen of veranderen

Wilt u een huisnummer voor de (ver)bouw, splitsing of het samenvoegen van uw pand(en)?  Dan vraagt u een omgevingsvergunning aan. U hoeft dan niet apart een huisnummer aan te vragen. Is om andere redenen een nieuw huisnummer, wijziging of intrekking ervan nodig? Dan kunt u dit bij ons aanvragen via onderstaand formulier.

Een kopie van het besluit gaat ook naar een aantal dienstverlenende instellingen en bedrijven, bijvoorbeeld nutsbedrijven, KPN, PostNL. PostNL stelt vervolgens de postcode vast.

Aanvragen huisnummer

De volgende regels gelden:

  • Ruimtes moeten toegankelijk zijn via een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde verkeersruimte
  • Er moeten voorzieningen zijn die ervoor zorgen dat brand en rook een bepaalde tijd tegen gehouden wordt (brandcompartimentering)

De commissie voor straatnaamgeving adviseert het bestuur over nieuwe straatnamen. De commissie bestaat uit een voorzitter (een wethouder), vertegenwoordigers van diverse afdelingen van de gemeente en de hulpdiensten. Er geldt beleid voor straatnamen. U kunt hier meer lezen over de beleidseregels.

Ideeën/suggesties over straatnaamgeving kunt u doorgeven aan de secretaris van de commissie voor Straatnaamgeving door een e-mail te sturen naar straatnaamcie@zaanstad.nl