Verhuizing doorgeven
Verhuist u binnen of naar Zaanstad? Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door aan de gemeente. Iedereen van 16 jaar of ouder kan een verhuizing doorgeven. Dit kan al een maand van te voren of tot 5 werkdagen na uw verhuizing. Lukt dit niet? Dan gebruiken we de datum waarop we uw verhuizing ontvangen als verhuisdatum.
Meesturen
Upload de volgende documenten bij uw online verhuizing:
- Huur- of koopcontract (ondertekend).
Gaat u bij iemand inwonen?
Gaat u wonen bij iemand die al op het adres staat ingeschreven? Bijvoorbeeld bij uw partner, een vriend, kennis of familielid? Dat noemen we inwoning. Upload dan ook de volgende documenten:
- Formulier inwoning. Laat dit formulier invullen en ondertekenen door de (hoofd)bewoner van het adres waar u gaat wonen. Let op! Dit is geen verhuisformulier.
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de (hoofd)bewoner.
Verhuist u naar een zorginstelling?
Verhuist u of een familielid naar een zorginstelling, dan geeft deze instelling de verhuizing aan de gemeente door. Gebeurt dit niet, dan kunt u de verhuizing alsnog online doorgeven. Upload dan ook het volgende document:
- Kopie van de zorgovereenkomst.
Wilt u een verhuizing doorgeven voor iemand anders? Bijvoorbeeld:
- Voor uw kind (tot 16 jaar)
- Voor uw inwonende ouders
- Voor iemand die onder curatele staat
- Voor uw echtgenoot of geregistreerd partner
- Als gemachtigde
Schriftelijk via formulier
Dit doet u schriftelijk. Gebruik hiervoor het formulier aangifte adreswijziging. Lever het ingevulde en ondertekende formulier in bij de balie, of stuur het op naar het stadhuis. Voeg ook een kopie van uw legitimatiebewijs toe. Controleer welke bijlagen u nog meer moet meesturen.
Dubbel doorgeven
Geven u en uw partner allebei een verhuizing door? Zorg dan dat u niet dezelfde personen of kinderen tweemaal opgeeft. Doet u dit wel, dan wordt de verhuizing ongeldig en moet u deze opnieuw doorgeven. Dit kan de verhuisdatum beïnvloeden.
Te veel mensen op één adres
Komen er door uw inschrijving te veel mensen op één adres? Dan kan de gemeente uw inschrijving weigeren.
Wij verwerken uw verhuizing in de Basisregistratie Personen. Via MijnOverheid kunt u controleren of uw verhuizing verwerkt is. Een aantal weken na het verwerken van uw verhuizing ontvangt u een schriftelijke bevestiging op uw nieuwe adres.
Voor de wijken Poelenburg en Peldersveld gelden extra regels bij het doorgeven van uw verhuizing. Bij huren of inwonen in deze wijken moet u een huisvestingsvergunning inleveren. Heeft u een nieuw huurcontract via een woningbouwvereniging dan is uw vergunning gekoppeld aan uw huurcontract.
Bent u eigenaar van een koopwoning dan heeft u geen vergunning nodig. U kunt bij het online doorgeven kiezen voor de andere opties.
Staan- of ligplaats
Gaat u wonen op een staan- of ligplaats, dan heeft daar een vergunning voor nodig. Meer informatie vindt u bij ligplaats of bij standplaats .
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Op Wie krijgen mijn gegevens? kunt u zien welke instanties dit zijn. De instanties die gegevens uit de BRP afnemen, bewaken uw privacy en gebruiken uw gegevens alleen om hun taken uit te voeren. De BRP is de basisregistratie personen.
De vluchteling die bij een gastgezin verblijft kan zich inschrijven in de BRP. Bel hiervoor naar 14 075. Uw gegevens worden dan doorgegeven aan de afdeling Burgerzaken. Een medewerker van Burgerzaken neemt telefonisch contact op met het gastgezin. Door drukte kan het even duren voordat er contact opgenomen wordt. Excuses voor het ongemak.
Voor meer informatie zie ook: in Nederland blijven als Oekraïner.
U kunt uw verhuizing schriftelijk doorgeven. Gebruik hiervoor het formulier aangifte adreswijziging. Lever het ingevulde en ondertekende formulier in bij de balie, of stuur het op naar het stadhuis. Vergeet niet een kopie van uw legitimatiebewijs toe te voegen. Controleer hierboven welke bijlagen u nog meer moet meesturen.