Wat verwachten wij van u als u een uitkering ontvangt?
U ontvangt (tijdelijk) een uitkering met als doel om weer zelfstandig in uw inkomen te voorzien. Vanaf de dag dat u zich meldt voor een uitkering gelden een aantal verplichtingen voor u. Deze voorwaarden gelden ook voor uw partner. Heeft uw partner de AOW-leeftijd bereikt? Dan heeft uw partner geen verplichtingen meer.
Let op! Heeft u een wijziging in uw persoonlijke situatie? Geef deze dan direct door via Mijn Uitkering
Afspraak is afspraak
Graag ondersteunen wij u bij het vinden van werk. Daarbij verwachten wij van u een actieve houding. U ontvangt persoonlijke begeleiding, zodat u zo snel mogelijk weer zelf voor uw inkomen kunt zorgen. Het is belangrijk dat u zich houdt aan alle afspraken en plichten. Zo voorkomt u dat uw uitkering tijdelijk omlaag gaat, u geld moet terugbetalen of dat u een boete krijgt. Merkt u dat u een afspraak of plicht niet kunt nakomen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 14 075
De gemeente verwacht ook dat u:
- zich kunt legitimeren;
- alle informatie over uw situatie doorgeeft die nodig is om het recht op bijstand vast te stellen;
- u de Nederlandse taal voldoende beheerst: de taaleis voor bijstandsgerechtigden.
Uw uitkering is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Het is belangrijk om ons te informeren over wijzigingen in uw persoonlijke situatie. Zo weten wij of u nog recht heeft op een uitkering en hoe hoog die uitkering voor u moet zijn. Denk hierbij aan wijzigingen in uw gezin, inkomen en vermogen. Bijvoorbeeld:
- u gaat samenwonen;
- er komt iemand bij u inwonen;
- u ontvangt een erfenis of wint een geldprijs;
- u ontvangt geld, goederen of giften;
- u koopt een auto of een ander voertuig;
- u gaat werken en ontvangt hiervoor loon;
- u gaat minder werken en/of ontvangt minder loon;
- u ontvangt alimentatie;
- u gaat scheiden;
- er overlijdt iemand die bij u woont;
- er verhuist iemand die bij u woont;
- iemand die bij u woont een studie gaat volgen met recht op studiefinanciering (Wsf2000). Of met de studie stopt;
- iemand die bij u woont een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) gaat volgen of hiermee stopt;
- iemand die bij u woont onderwijs gaat volgen met recht op tegemoetkoming onderwijskosten schoolgaande kinderen (WTOS) of hiermee stopt;
- iemand die bij u woont 21 jaar wordt.
U kunt uw maandelijkse inkomsten doorgeven via Mijn Uitkering. Log in bij Mijn Uitkering en kies voor “mijn inkomen”, selecteer “wijzigingen” en geef uw inkomsten door. U hoeft dan geen papieren formulier meer in te leveren. Wij verwerken uw inkomstengegevens binnen zeven werkdagen.
U kunt natuurlijk ook altijd het inkomstenformulier per post versturen of via de e-mail naar digitaal@zaanstad.nl. In dat geval stuurt u een loonstrook of specificatie mee.
Vier weken vóór u op vakantie gaat moet u de vakantieperiode doorgeven via Mijn Uitkering. U krijgt een reactie per post waarin staat of uw vakantieperiode wel of niet binnen de regels valt.
Afmelden doorgegeven vakantie
Als u een vakantie hebt doorgegeven, maar de vakantie gaat niet door, dan kunt u dit doorgeven via Mijn Uitkering. Dit geldt ook als u tijdens uw vakantie in Nederland blijft en u eerder meldde dat u in het buitenland zou zijn.
Gegevens van de vakantie inleveren na terugkomst
Na terugkomst moet u de gegevens van de vakantie, zoals kopieën van de tickets en reisdocumenten uploaden in uw eerdere vakantiemelding. Ga hiervoor naar Mijn Uitkering. Bij een Turks paspoort bijvoorbeeld zijn kopieën van de laatste pagina’s belangrijk.
Hoeveel vakantie krijg ik per jaar?
Als u een uitkering krijgt volgens de Participatiewet, mag u maximaal 4 weken (28 dagen) per jaar naar het buitenland. U kunt uw vakantie in 1 keer of in delen opnemen.
Als u een AOW-uitkering en aanvulling via de aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) hebt, dan mag u 4 weken (28 dagen) op vakantie per jaar. U moet uw vakantie melden bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Als u een bijstandsuitkering krijgt, is het de bedoeling dat u zo snel mogelijk (weer) zelf voor uw eigen inkomen zorgt. U moet aangeboden werk aanvaarden en behouden. Ook als het werk niet past bij uw opleidingsniveau of interesses. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:
- u solliciteert actief
- u staat als werkzoekende ingeschreven bij werk.nl. U verlengt uw inschrijving op tijd
- u werkt mee aan onderzoek naar uw mogelijkheden om te werken
- u neemt deel aan een re-integratietraject als dat nodig is om uw kansen op werk te vergroten
- u neemt aangeboden werk aan
U werkt mee aan alle ondersteuning die we bieden om werk of een opleiding te krijgen
Denk bijvoorbeeld aan
- een onderzoek naar uw mogelijkheden om te werken;
- het houden aan de afspraken met uw klantmanager;
- een proefplaatsing bij een werkgever;
- onbetaalde arbeid om werknemersvaardigheden te verbeteren;
- gebruik maken van mogelijkheden zoals kinderopvang en scholing om aan het werk te kunnen.
U bent bereid om een tegenprestatie te leveren
Zolang u geen betaald werk heeft kunt u onbetaald werk doen dat nuttig is voor de maatschappij. Uiteraard zorgen wij ervoor dat de werkzaamheden passen bij uw mogelijkheden om te werken.
Als u een uitkering heeft dan mag u wel vrijwilligerswerk doen. Er geldt een aantal voorwaarden waarmee u rekening moet houden. Voordat u met het vrijwilligerswerk begint, moet u de gemeente toestemming vragen. De gemeente kan dan beoordelen of u aan de voorwaarden voldoet.
Ontvangt u een vergoeding van de werkgever voor het vrijwilligerswerk, dan is er een maximum bedrag dat u mag houden. Als de gemeente toestemming geeft, dan krijgt u een brief (beschikking) waarin staat of u het vrijwilligerswerk mag doen. En welke voorwaarden gelden.
Bij het vrijwilligerswerk doet u werk dat voor de samenleving nuttig is. Het kan een eerste stap naar een betaalde baan zijn.
Wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Neemt u eerst contact op met uw contactpersoon via telefoonnummer 14 075.
De gemeente controleert op lopende uitkeringen om misbruik te voorkomen. Als een uitkering wordt toegewezen informeert de gemeente u over:
- uw rechten en plichten;
- op welke manier de gemeente controleert;
- wat er gedaan wordt als er toch ten onrechte een uitkering op grond van de Participatiewet is verleend.
Als u het bedrag niet in 1 keer terug kunt betalen, dan is een betalingsregeling misschien een mogelijkheid. Stuur een e-mail naar weniterugvordering@zaanstad.nl
Een huisbezoek is een manier om vast te stellen of u echt recht hebt op een uitkering op grond van de Participatiewet en of u de juiste uitkering krijgt of hebt aangevraagd. Bij een huisbezoek komen er meestal 2 medewerkers bij u thuis. Een huisbezoek kan worden aangekondigd, maar dat hoeft niet.
Er wordt altijd toestemming gevraagd om binnen te komen. U mag nee zeggen, maar dat kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Van het huisbezoek wordt een verslag gemaakt. Dit verslag mag u inzien als de afdeling Handhaving klaar is met het onderzoek en een beslissing gaat nemen over uw uitkering.