Evenementenvergunning aanvragen

Organiseert u een evenement, bijvoorbeeld een kermis of festival? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Op deze pagina leest u hoe u een evenementenvergunning aanvraagt en welke informatie u hiervoor nodig heeft.

Stap 1: Reservering evenementenlijst

Voordat u een vergunning aanvraagt, maakt u een online reservering op de evenementenlijst. Ga hiervoor naar de pagina Reserveren evenementenlijst.

Stap 2: Contact

Evenementen zijn er in alle soorten en maten. Voor sommige festiviteiten is alleen een melding voldoende, bij andere evenementen heeft u een vergunning nodig. Neem daarom eerst contact op met Nicolette, onze relatiemanager Evenementen. Zodat u weet waar u aan toe bent.

Door de verscherpte eisen op het gebied van veiligheid bij evenementen werken we met risicoanalyses. Op basis van een risicoanalyse bepalen we of uw evenement een categorie A, B of C is. Vul hieronder de Risicoanalyse in. Hierdoor krijgt u een idee in welke categorie uw evenement valt. De gemeente bepaalt uiteindelijk de definitieve categorie en hoe we uw aanvraag voor een vergunning moeten afhandelen.

Categorie Grootte evenement  Risico
A klein regulier
B middelgroot in aandacht
C groot risicovol

Afhankelijk van de categorie dient u bij de aanvraag verschillende documenten in. Krijgt uw evenement categorie B of C? Dan kan het zijn dat we u uitnodigen om uw aanvraag te bespreken.

Een evenementenvergunning vraagt u online aan via de knop hieronder:

Documenten voor Categorie A, B en C evenementen

Als u een evenement gaat organiseren, dan levert u bij de aanvraag de volgende documenten in. Dit geldt voor categorie A, B en C evenementen.

  • Situatietekening. Hiervoor kunt u Atlas gebruiken; voer linksboven (Zoek adres) het adres in
  • Programma (welke activiteiten op welk moment)

Documenten Tijdelijke verkeersmaatregel

Als u tijdens uw evenement een tijdelijke verkeersmaatregel wilt aanvragen dan moet u extra toevoegen:

  • Een situatietekening met daarop het werkgebied. Hiervoor kunt u Atlas gebruiken. U moet op de tekening precies aangeven welke straat u af wilt zetten.
  • De aan- en afvoerroutes
  • De geplande verkeersmaatregelen

Aanvullende documenten voor Categorie B en C evenementen

Valt het evenement onder categorie B of C, dan moet u (naast de bovengenoemde documenten) ook de volgende documenten inleveren:

  • Draaiboek
  • Plattegrond op schaal waarop u laat zien waar de objecten/het object komen/komt te staan. Hiervoor kunt u Atlas gebruiken. U moet op de tekening precies aangeven welke objecten u waar gaat plaatsen.
  • Veiligheidsplan (zie hieronder als bijlage)

Welke documenten nog meer?

Als dit voor uw evenement nodig is, dan levert u ook de volgende documenten in:

  • Verkeersplan (bekijk hieronder de richtlijnen)
  • Certificaten van te plaatsen (kermis-)attracties
  • Constructietekeningen van de te plaatsen objecten (bijvoorbeeld podium, tribune) inclusief het formulier ‘bouwsel evenementen, zie hieronder
  • Omleidingstekening van het verkeer als u een doorgaande weg wilt afsluiten
  • Gegevens van de te plaatsen tent(en) en de bijbehorende certificaten
  • Akoestisch onderzoek

Het kan zijn dat, naar aanleiding van uw aanvraag, nog extra documenten nodig zijn. In dat geval nemen we contact met u op.

Richtlijnen

Plattegronden

Hieronder staan verschillende plattegronden die u kunt gebruiken voor het intekenen van objecten en/of verkeerssituaties.

U moet het aanvraagformulier ruim op tijd indienen. Hiervoor gelden de volgende termijnen:

Categorie Termijn
Evenement categorie A minimaal 8 weken van te voren
Evenement categorie B en C minimaal 14 weken van te voren

Als u een evenement organiseert, kan het zijn dat u meer nodig heeft dan alleen een evenementenvergunning.

  • Gaat u zwak-alcoholhoudende dranken tegen betaling schenken? In dat geval moet u ook een ontheffing schenken zwak-alcoholhoudende dranken aanvragen.
  • Vind het evenement plaats in een gebouw? En zit er geen gebruiksvergunning in het kader van het brandveilig-gebruik op het pand? Dan vraagt u deze online aan via het Omgevingsloket. Let op de minimale indieningstermijn van 4 weken.
  • Is het evenement niet kortdurend of incidenteel, dan heeft u ook een ontheffing nodig van het bestemmingsplan Dit kunt u aanvragen via het 
  • Omgevingsloket.
  • Wilt u een kade reserveren of is er voor uw evenement een stremming nodig, neem dan contact op met de afdeling Havens en Vaarwegen.
  • Een Omgevingsvergunning vraagt u aan via het Omgevingsloket.
  • Akoestisch rapport

Een evenementenvergunning kost:

  • Categorie A: € 52,30
  • Categorie B: € 235,35
  • Categorie C: € 3.434,90
  • Herdenkingsplechtigheid: € 0,00
  • Ontheffing schenken zwak-alcoholhoudende drank: € 218,50
  • Ontheffing bestemmingsplan: € 783,20

Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag van uw vergunning. Let op! U betaalt deze kosten altijd: als de vergunning wordt verleend, maar ook als de vergunning wordt geweigerd.

Het kan zijn dat de afdeling Havens en Vaarwegen kosten in rekening brengt. Voor meer informatie kunt u met hen contact opnemen door te bellen naar 14 075.