Standplaats aanvragen
Wilt u een verkooppunt op of aan de openbare weg beginnen? Dan moet u een standplaatsvergunning aanvragen. Een standplaatsvergunning geeft toestemming voor het verkopen van goederen of het leveren van diensten vanaf een standplaats. Bijvoorbeeld een viskraam, een oliebollenkraam of een snackwagen.
Bij standplaatsvergunningen maken we onderscheid tussen vaste en tijdelijke vergunningen.
- tijdelijke vergunning: de standplaats is maximaal 3 maanden geldig.
- vaste vergunning: de standplaats is voor (een groot gedeelte van) een jaar en gebruikt u geregeld, bijvoorbeeld elke week op een bepaalde dag.
Standplaatsen op een (jaar)markt of een vaste plaats op een evenement, vallen hier niet onder. Het verkopen van goederen van huis tot huis of op straat zonder vaste standplaats heet venten.
In afwachting van het opstellen van standplaatsenbeleid geeft de gemeente nu alleen vergunningen voor tijdelijke standplaatsen.
- tijdelijke standplaats: € 95,75
- vaste standplaats: € 417,05
- wijzigen van een vaste standplaatsvergunning: € 55,85
Voor het gebruik van gemeentegrond moet u ook precariobelasting betalen.
De kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag van uw vergunning. U moet deze kosten altijd betalen, ook als de gemeente de vergunning weigert.
We letten bij de beoordeling van de aanvraag op de volgende punten:
- de openbare orde
- de openbare veiligheid
- de volksgezondheid
- de bescherming van het milieu
- de verzorging voor de consument ter plaatse
Overige voorwaarden:
- de standplaats is voor maximaal 3 maanden
- voor het innemen van een standplaats moet u ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
- u moet een WA-verzekering afsluiten met voldoende dekking
- als u een standplaats inneemt, moet u de wagen na verkooptijden steeds verwijderen
- als de standplaats op particuliere grond staat en de grond is niet van u, dan heeft u ook schriftelijke toestemming nodig van de grondeigenaar. Deze toestemming stuurt u mee met uw aanvraag.
In het centrum van Zaandam (Inverdan) zijn 5 plekken aangewezen voor tijdelijke standplaatsen:
- Stationsplein west
- brug 5 tegenover Rozenhof (alleen voor promotieacties)
- Rozengracht (niet tijdens marktdagen op donderdag en zaterdag)
- Beatrixbrug
- Wilhelminabrug
Aanvragen voor deze locaties beoordelen we aan de hand van de Beleidsregels reclame- en standplaatsenbeleid Inverdan 2015 (Overheid.nl)
Bij de aanvraag van een vaste standplaats, zoals voor een viskraam kijken we of de standplaats past in het omgevingsplan. Dit is meestal niet het geval. Dan zal naast de vergunning voor een standplaats ook een omgevingsvergunning voor het afwijken van de bestemming (handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening) nodig zijn.
Als u op een vaste plek of op een vast perceel een standplaats wilt beginnen, zoals voor het bouwen van een kiosk, dan hebt u een omgevingsvergunning voor bouwen nodig.
We beoordelen de aanvraag op de volgende punten:
- de openbare orde
- het voorkomen of beperken van overlast
- bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving
- verkeersvrijheid of -veiligheid
- een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse
Verdere voorwaarden:
- U moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.
- U hebt een WA-verzekering met voldoende dekking.
- U verwijdert de wagen na verkooptijden (tenzij anders vermeld in de vergunning).
- Als de standplaats op particuliere grond staat en de grond is niet van uzelf, hebt u ook toestemming nodig van de grondeigenaar. Deze toestemming stuurt u mee met uw aanvraag.
De gemeente werkt aan een standplaatsenbeleid. Op dit moment is er geen beleid en passen we bij iedere aanvraag maatwerk toe. Daarbij kijken we op welke plekken in Zaanstad een standplaats meerwaarde heeft voor ondernemer, klant en bezoeker. Ook leggen we regels vast voor het inschrijven op nieuwe standplaatsen en de toewijzing hiervan. Een belangrijke verandering is dat nieuwe vergunningen straks alleen nog voor bepaalde tijd (met einddatum) worden afgegeven.
Nieuwe vergunningen voor standplaatshouders zoals een visboer of oliebollenkraam mogen straks alleen nog voor bepaalde tijd afgegeven worden. Dit is bepaald in Europese wetgeving. Het is aan de gemeenten hoe dit wordt aangepakt. De gemeente gaat de komende tijd met ondernemers in gesprek hoe het nieuwe standplaatsenbeleid er uit komt te zien.
Het nieuwe beleid zorgt ervoor dat iedereen dezelfde kansen heeft om op bepaalde plekken te verkopen. Hiermee voorkomen we dat sommige verkopers een oneerlijk voordeel hebben.
De gemeente heeft een bureau gevraagd om de komende tijd langs te gaan bij alle standplaatshouders en in gesprek te gaan. Hoe ervaren zij hun huidige standplaats, waar zien zij kansen en hoe zien zij dit nieuwe beleid? Hoeveel tijd is er nodig voor deze ondernemers voordat dit beleid in gaat? Op basis van deze informatie gaat de gemeente aan de slag met het nieuwe beleid.
Het nieuwe beleid is naar verwachting in het najaar van 2024 gereed. De planning is om hier in januari 2025 mee te starten.
Wilt u een product of iets anders promoten door flyers, posters of ander promotiemateriaal uit te delen? Dan heeft u geen vergunning nodig. Wel moet u meteen de rommel opruimen die hierdoor ontstaat. Dit geldt ook voor het afnemen van enquêtes. In het centrum van Zaandam mag dit alleen op 5 plekken.