Inkoop en aanbestedingen
Een gemeente heeft allerlei taken die zij voor haar inwoners en hun leefomgeving uitvoert. Dit kan gaan om het plaatsen van een traplift, het aanleggen van nieuwe bruggen en wegen tot het onderhouden van het openbare groen. Gemeente Zaanstad kan niet alle werkzaamheden zelf uitvoeren en zet daarom jaarlijks vele opdrachten in de markt. Deze opdrachten verschillen in grootte, complexiteit en aard. Het vernieuwde inkoopbeleid van gemeente Zaanstad staat in het teken van slimme inkoopstrategieën. Hierbij ligt specifieke nadruk op duurzaamheid, vernieuwing, klimaatbewustzijn en het behalen van sociale doelen.
Hoe aan de slag voor opdrachten van gemeente Zaanstad?
De gemeente publiceert alle opdrachten boven € 221.000 op het aanbestedingsplatform TenderNed. Iedereen krijgt de kans om zich in te schrijven. TenderNed biedt iedere ondernemer de mogelijkheid om automatisch een berichtje te ontvangen wanneer Zaanstad een opdracht publiceert. Hoe? Dit doet u door een zoekopdracht binnen uw vakgebied én gemeente Zaanstad op te slaan in uw interesseprofiel.
Zorg dat de gemeente uw bedrijfsprofiel goed in beeld heeft!
- Bij opdrachten tot € 50.000 nodigt gemeente Zaanstad 1 ondernemer (bij voorkeur een lokale ondernemer) uit om met een offerte te komen. Op basis van objectieve criteria beoordelen we de offerte.
- Bij diensten en leveringen tussen de € 50.000 en € 221.000 nodigt gemeente Zaanstad 3 tot 5 ondernemers uit om met een offerte te komen. Afspraak is dat minimaal 1 lokale ondernemer wordt gevraagd om met een offerte te komen. De offertes worden beoordeeld op basis van objectieve criteria.
We voeren veel verschillende taken uit voor onze inwoners en de openbare ruimte. Zoals het plaatsen van een traplift, aanleggen van bruggen en wegen, en het onderhouden van openbaar groen. Omdat we niet al het werk zelf kunnen uitvoeren, besteden we ook opdrachten uit.
We willen duurzaam inkopen
Het inkoopbeleid van de gemeente Zaanstad legt de nadruk op duurzaamheid, vernieuwing, klimaatbewustzijn en het behalen van sociale doelen. De gemeente koopt per jaar voor ongeveer € 200 miljoen in. Door die inkopen te verduurzamen hebben we direct invloed op de bijdrage aan de (klimaat)doelstellingen. We vragen daarom aan onze leveranciers om óók een bijdrage te leveren aan onze duurzame doelstellingen. Met een duurzaam inkoopbeleid versterken we de verduurzaming in Zaanstad.
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Leveren en implementeren en onderhouden van een Zaaksysteem.
Op 17-01-2025 heeft de gemeente Zaanstad op TenderNed een aanbesteding aangekondigd voor een Europees Openbare aanbesteding Leveren en implementeren en onderhouden van een Zaaksysteem. De aanbesteding heeft betrekking op het leveren en implementeren en onderhouden van een Zaaksysteem met een maximale looptijd van 18 jaar. Doel is om het huidige zaaksysteem te vervangen. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk vrijdag 4 april 2025 vóór 12:00 uur.
Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Leveren, implementeren en onderhouden van een Zaaksysteem
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Managed Service Provider (MSP).
De aanbesteding heeft betrekking op de inhuurbehoefte van de gemeente Zaanstad, met een maximale looptijd van 7 jaar. Gemeente Zaanstad heeft onderzocht hoe de inhuurbehoefte op een alternatieve wijze kan worden ingevuld, met de focus op recht- en doelmatigheid. De conclusie van dit onderzoek was dat een MSP het beste aansluit bij de behoeften en de doelstellingen. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk dinsdag 15 april 2025 vóór 12:00. Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Managed Service Provider (MSP)
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Warme en koude drankenautomaten
Op 4 maart 2025 heeft de gemeente Zaanstad op TenderNed een aanbesteding aangekondigd voor een Europees Openbare aanbesteding Warme en koude drankenautomaten. De aanbesteding heeft betrekking op het leveren van automaten voor warme en koude dranken, inclusief bijbehorende dienstverlening, met een maximale looptijd van 8 jaar. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk 14 april 2025 voor 11.00. Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Warme en koude drankenautomaten
Aanbestedingsaankondiging: Aanbesteding voor buitenschoolse activiteiten basisscholen schooljaar 2025/2026 staat open.
Gemeente Zaanstad gaat voor het schooljaar 2025/2026 de overeenkomsten met de huidige aanbieders van activiteiten verlengen. Nieuwe aanbieders die activiteiten willen aanbieden op het gebied van sport en cultuur voor basisschoolleerlingen kunnen zich aanmelden. Dit kan via de volgende link op Tenderned: Openstelling Open House Impuls Onderwijs, Sport en Cultuur 2025-2026
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Onderhoud en rentmeesterschap sportvelden en renovatie natuurgrasvelden.
Op 26 februari 2025 heeft de gemeente Zaanstad op TenderNed een aanbesteding aangekondigd voor een Europees Openbare aanbesteding Onderhoud en rentmeesterschap sportvelden. De overeenkomst heeft en maximale looptijd van 4 ½ jaar. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk 22 april 2025 voor 12.00 uur. Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Onderhoud en rentmeesterschap sportvelden en renovatie na…
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Staal voor bruggen.
Op 24 februari 2025 heeft de gemeente Zaanstad op TenderNed een aanbesteding aangekondigd voor een Europees Openbare aanbesteding Staal voor bruggen. De aanbesteding heeft betrekking op het leveren van staal voor bruggen, inclusief de voorafgaande tekening, engineering en inmeting. Tevens valt onderhoud en reparatie aan bestaande bruggen binnen de scope, met een maximale looptijd van 4 jaar. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk 21 april 2025 voor 12.00 uur. Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Staal voor bruggen
Aanbestedingsaankondiging: Europees Openbare aanbesteding Tijdelijke verkeersmaatregelen
Op 18 februari 2025 heeft de gemeente Zaanstad op TenderNed een aanbesteding aangekondigd voor een Europees Openbare aanbesteding Tijdelijke verkeersmaatregelen. De aanbesteding heeft betrekking op het voorbereiden, aanbrengen, instandhouden en verwijderen van tijdelijke verkeersmaatregelen. met een maximale looptijd van 4 jaar. De gemeente wenst met één partij een overeenkomst af te sluiten. Geïnteresseerde partijen krijgen de gelegenheid om een offerte in te dienen uiterlijk 11 april 2025 voor 12.00 uur. Alle aanbestedingsdocumenten zijn te vinden via deze link: Tijdelijke verkeersmaatregelen
Als overheidsdienst gaan we zakelijk en transparant om met publieke gelden waarbij we elke schijn van integriteitsschending voorkomen. Als overheid willen wij een betrouwbare partner zijn voor alle partijen en hebben we een verantwoordelijkheid om te letten op de rechtmatigheid en doelmatigheid binnen de inkoopprocessen. Vanaf 2023 neemt het college van Burgemeester en Wethouders een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening (over het voorgaande verslagjaar). Hiermee legt het college verantwoording af over de naleving van de regels, die relevant zijn voor de financiën van de gemeente. Dit borgt Zaanstad door:
- Het registreren van de Europese aanbestedingen op een aanbestedingskalender.
- Het jaarlijks actualiseren en evalueren van het inkoopproces.
- Bij aanmelding van een aanbesteding te bepalen welke procedure moet worden doorlopen en dit vast te leggen in een registratiesysteem.
- Toetsen of inkopen boven het Europese drempelbedrag Europees zijn uitgezet.
- Toetsen of de enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbestedingen volgens het eigen inkoopbeleid worden uitgevoerd.
- Personeelsgerelateerde Zaken
- Kantoorinrichting en benodigdheden, middelen voor bedrijfsvoering en informatie
- Automatisering en telecommunicatie
- Flexibele arbeid
- Advies en onderzoek
- Vervoer, aandrijfsystemen, emballage
- Gebouwen en gebouwgerelateerde installaties
- GWW (aanleg en onderhoud), niet gebouwgerelateerde installaties en openbare ruimte. Wilt u als aannemer meedingen naar opdrachten in de openbare ruimte voor gemeente Zaanstad? In het selectiebeleid leest u hoe.
- Hulpverlening en openbare orde
- Sociaal domein
De gemeente moet verschillende wetten en regels volgen. Als ondernemer krijgt u hiermee te maken wanneer u zaken wilt doen met de gemeente. Voordat de gemeente een opdracht uitzet, maakt zij een inschatting van de duur van de opdracht en de verwachte uitgaven. Op basis hiervan wordt bepaald welke procedure er gevolgd moet worden.
Bekijk meer op de pagina Marktconsultaties.
Hieronder vindt u documenten en verwijzingen naar meer informatie over inkoop en aanbesteding.
- Inkoopkalender_Ondernemers_2024
- Beleid duurzaam inkopen en opdrachtgeverschap
- Strategisch Inkoopbeleid
- Algemene inkoopvoorwaarden Diensten en Leveringen
- Actieplan Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
- Link naar www.tenderned.nl;
- Contactinformatie afdeling Inkoop & Subsidies: inkoop.contracten@zaanstad.nl of bel naar 14-075.
- Uitvoeringsprotocol social return on investment
- Begrippenlijst bij Uitvoeringsprotocol SROI 2020
- Beleidsnotitie social return on investment 2020
- Controlelijst voor bedrijven Social Return on Investment.docx
- Plan van aanpak social return on investment.docx
- Rapporteren over social return on investment.docx
- Contactinformatie Social Return Desk: socialreturn@zaanstad.nl of bel naar 14-075