Woonoverlast

De meeste mensen wonen prettig. Soms zijn er helaas problemen met de buren. Woonoverlast is dan heel vervelend. Voorbeelden van woonoverlast zijn:

  • burenruzie
  • asociaal gedrag
  • agressie
  • pesterijen
  • problemen rond de woning, bijvoorbeeld in of bij de kelderbox, portiektrap en galerij.

Heeft u overlast van de buren? Probeer dan eerst met hen hierover te praten. Als uw buren niet weten wat er mis is, kunnen zij het ook niet oplossen. Spreek uw buren op een rustig moment vriendelijk aan op hun gedrag. Vertel dat u overlast ervaart en wat de overlast precies is. Wacht hier niet te lang mee. Probeer ruzie te voorkomen. Dat maakt de situatie alleen maar vervelender en de overlast wordt daarmee niet verholpen. Mogelijk kunt u meer buren bij het gesprek betrekken? Want waarschijnlijk bent u niet de enige die overlast ervaart.

Helpt een gesprek met uw buren niet? Of durft u het gesprek niet alleen aan? Dan kunt u de overlast bespreken met BeterBuren. Zij helpen om gesprekken tussen buren zo goed mogelijk te laten verlopen en werken onpartijdig en vertrouwelijk. BeterBuren is te bereiken op telefoonnummer 085-9022810, doorkiesnummer 2 van maandag tot en met vrijdag of via zaanstreek@beterburen.nl. Maak hiervan ook altijd melding bij uw verhuurder of VvE, zodat zij ook weten wat er speelt.

Buurtbemiddeling is gratis en verloopt als volgt:

  • U doet via de website een aanvraag.
  • Er wordt binnen enkele dagen telefonisch contact met u opgenomen.
  • De buurtbemiddelaar bespreekt met u de situatie en bekijkt of bemiddeling geschikt is.
  • Een team van twee buurtbemiddelaars heeft eerst met de buren apart een gesprek.
  • Als beide buren willen, dan volgt een bemiddelingsgesprek op een neutrale locatie.
  • Na een paar weken bellen de bemiddelaars om te vragen of de situatie is verbeterd.

Voor buurtbemiddeling is het niet relevant of u in een huur-of koopwoning woont. 

Heeft het gesprek met uw buren of buurtbemiddeling niet geholpen? Dan kunt u de overlast melden bij de verhuurder. De verhuurders spelen een belangrijke rol bij het voorkomen en bestrijden van woonoverlast. De verhuurders investeren in preventie door nieuwe bewoners te wijzen op hun plichten en voorlichting te geven over wat huurders kunnen doen als zij last hebben van andere bewoners. Ook screening van nieuwe huurders is een verantwoordelijkheid van de verhuurder.

De verhuurder heeft de plicht om de melding te onderzoeken. Dat houdt in dat de verhuurder in gesprek gaat met omwonenden en de overlastgever. Zij kunnen daarop bemiddelen tussen melder en overlastgever. 

Maakt u zich zorgen over iemand? Bel dan altijd met 112 bij direct gevaar. Is er geen direct gevaar, maar denkt u dat iemand (verplichte) zorg nodig heeft? Meld dit dan gratis bij het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg (MABZ) van de GGD.

U kunt iemand aanmelden via het Aanmeldformulier MABZ, per e-mail: mabz@ggdzw.nl of via telefoonnummer 075 – 651 8380 (op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur). Het meldpunt is er voor inwoners én voor professionals. Eerst beoordelen de medewerkers wat er aan de hand is. Mogelijk valt de melding onder de Wet verplichte ggz (Wvggz). In dat geval doet de GGD een verkennend onderzoek. Daarbij praten ze ook met betrokkenen. Dit kan leiden tot verplichte zorg. Dat gebeurt zeker niet altijd. De melding kan na de eerste controle ook leiden tot een aanbod voor minder zware hulp.

Bij ernstige woonoverlast buiten kantooruren of agressie meldt u dit bij de politie. Dit kan via telefoonnummer 0900 88 44. Bij spoed belt u 112.

Gaat het om ernstige woonoverlast? Dan bespreken de gemeente, politie, de verhuurder of de koopwoningeigenaar welke stappen nodig zijn om de woonoverlast op te lossen. Ernstige overlast is overlast die niet stopt als één organisatie, zoals bijvoorbeeld uw verhuurder, de overlastgever aanspreekt en afspraken maakt. De gemeente neemt dan de leiding. U krijgt een vast contactpersoon. Die houdt u op de hoogte en u kunt met hem of haar over de overlast praten.

Komt u er niet uit met uw verhuurder, buren of VvE? Neem dan contact op met de gemeente. Vul het online contactformulier in om overlast door te geven. Binnen 5 werkdagen nemen wij contact met u op om de overlast te bespreken en te bekijken of we iets voor u kunnen betekenen.

De gemeente gaat vervolgens het volgende doen (afhankelijk van de situatie):

  • De adviseur Woonoverlast onderzoekt uw melding en verzamelt gegevens.
  • De adviseur Woonoverlast bespreekt de melding met de juiste instanties. De gemeente werkt samen met de GGD, politie, woningcorporaties, geestelijke gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening en verslavingszorg.
  • De adviseur Woonoverlast maakt afspraken en zorgt dat iedereen zich eraan houdt.
  • De adviseur Woonoverlast houdt u op de hoogte van de melding en geeft advies.