Handhavingsverzoek
U kunt een handhavingsverzoek indienen als u vermoedt dat een persoon of bedrijf zich niet houdt aan de regels van de gemeente. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. De gemeente neemt over uw verzoek een formeel besluit. U kunt tegen dit besluit bezwaar en beroep instellen. Een handhavingsverzoek is dus een formele procedure en kunt u niet anoniem indienen.
Geen Handhavingsverzoek voor meldingen zoals:
- Foutgeparkeerde aanhangwagens en caravans.
- Overlast van bladeren van een boom.
- Parkeer- of rookoverlast.
Hiervoor maakt u een melding.
Rechtstreeks belang
U moet rechtstreeks belang hebben bij handhaving van de regels. Dit betekent dat de situatie u persoonlijk raakt. Bijvoorbeeld:
- Het terras van een café onder uw woning blijft open na sluitingstijd.
- Een bedrijf in uw buurt maakt te veel lawaai.
- Uw buren bouwen zonder vergunning een schuur op hun terrein.
Gaat het om een situatie verder van uw woning, bijvoorbeeld in een ander dorp? Dan bent u geen belanghebbende.
U kunt de gemeente op 2 manieren laten weten dat u ergens overlast van hebt of denkt dat iemand regels overtreedt. We leggen u hier de verschillen uit.
Melding
- Melding voor zaken zoals zwerfvuil, parkeeroverlast of een kapotte lantaarnpaal.
- Melding voor problemen met bouwen of verbouwen van een pand.
- Een melding kunt u anoniem doen via onze website of telefonisch.
Handhavingsverzoek
- Dit is een formele procedure. De gemeente neemt een formeel besluit waartegen u bezwaar en beroep kunt instellen.
- De wettelijke beslistermijn is 8 weken, vanaf het moment dat uw schriftelijke verzoek is ontvangen.
Om uw handhavingsverzoek in behandeling te nemen gelden de volgende regels:
- U heeft rechtstreeks belang bij de handhaving van de regels.
- U doet het verzoek onder uw eigen naam. Dit kan niet anoniem.
- U doet het verzoek schriftelijk en ondertekend. Alleen dan neemt de gemeente het als handhavingsverzoek in behandeling.
Een handhavingsverzoek dient u schriftelijk in, onder uw eigen naam en door uzelf ondertekend. In de brief zet u:
- Uw naam.
- Uw adres.
- Het woord “handhavingsverzoek” in het onderwerp of de brief.
- Uw telefoonnummer en e-mailadres (handig voor contact).
Stuur uw brief met als onderwerp ‘Handhavingsverzoek’ naar gemeente Zaandam, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam of via e-mail naar: Bouw-RO@zaanstad.nl.
Meesturen
Daarnaast stuurt u de volgende informatie mee:
- Gegevens en documenten die het probleem duidelijk maken (bijvoorbeeld foto’s, adres of locatie, tekeningen).
- Bewijs dat u rechtstreeks belang heeft bij het verzoek. Zonder dit bewijs kunnen we uw handhavingsverzoek niet behandelen.