Handhavingsverzoek

U kunt een handhavingsverzoek indienen als u vermoedt dat een persoon of bedrijf zich niet houdt aan de regels van de gemeente. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. De gemeente neemt over uw verzoek een formeel besluit. U kunt tegen dit besluit bezwaar en beroep instellen. Een handhavingsverzoek is dus een formele procedure en kunt u niet anoniem indienen.

Geen Handhavingsverzoek voor meldingen zoals:

  • Foutgeparkeerde aanhangwagens en caravans.
  • Overlast van bladeren van een boom.
  • Parkeer- of rookoverlast.

Hiervoor maakt u een melding.

Rechtstreeks belang

U moet rechtstreeks belang hebben bij handhaving van de regels. Dit betekent dat de situatie u persoonlijk raakt. Bijvoorbeeld:

  • Het terras van een café onder uw woning blijft open na sluitingstijd.
  • Een bedrijf in uw buurt maakt te veel lawaai.
  • Uw buren bouwen zonder vergunning een schuur op hun terrein.

Gaat het om een situatie verder van uw woning, bijvoorbeeld in een ander dorp? Dan bent u geen belanghebbende.

U kunt de gemeente op 2 manieren laten weten dat u ergens overlast van hebt of denkt dat iemand regels overtreedt. We leggen u hier de verschillen uit.

Melding

  • Melding voor zaken zoals zwerfvuil, parkeeroverlast of een kapotte lantaarnpaal.
  • Melding voor problemen met bouwen of verbouwen van een pand.
  • Een melding kunt u anoniem doen via onze website of telefonisch.

Handhavingsverzoek

  • Dit is een formele procedure. De gemeente neemt een formeel besluit waartegen u bezwaar en beroep kunt instellen.
  • De wettelijke beslistermijn is 8 weken, vanaf het moment dat uw schriftelijke verzoek is ontvangen.

Om uw handhavingsverzoek in behandeling te nemen gelden de volgende regels:

  • U heeft rechtstreeks belang bij de handhaving van de regels.
  • U doet het verzoek onder uw eigen naam. Dit kan niet anoniem.
  • U doet het verzoek schriftelijk en ondertekend. Alleen dan neemt de gemeente het als handhavingsverzoek in behandeling.

Een handhavingsverzoek dient u schriftelijk in, onder uw eigen naam en door uzelf ondertekend. In de brief zet u:

  • Uw naam.
  • Uw adres.
  • Het woord “handhavingsverzoek” in het onderwerp of de brief.
  • Uw telefoonnummer en e-mailadres (handig voor contact).

Stuur uw brief met als onderwerp ‘Handhavingsverzoek’ naar gemeente Zaandam, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam of via e-mail naar: Bouw-RO@zaanstad.nl.

Meesturen

Daarnaast stuurt u de volgende informatie mee:

  • Gegevens en documenten die het probleem duidelijk maken (bijvoorbeeld foto’s, adres of locatie, tekeningen).
  • Bewijs dat u rechtstreeks belang heeft bij het verzoek. Zonder dit bewijs kunnen we uw handhavingsverzoek niet behandelen.