Bezwaar maken

Bent u het niet eens met een besluit dat de gemeente genomen heeft? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit is bekendgemaakt door de gemeente ontvangen zijn.

Bezwaarschrift opsturen

Heeft u geen DigiD? U kunt een bezwaarschrift ook per post opsturen naar:

Gemeente Zaanstad, College van B&W
Postbus 2000
1500 GA Zaandam

Zet in uw bezwaar de volgende informatie:

  • naam, adres en handtekening van de persoon die bezwaar indient;
  • uw telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent, zodat de afdeling met u contact kan opnemen over uw bezwaarschrift;
  • datum van het bezwaarschrift;
  • een omschrijving, kenmerk of zaaknummer van het besluit en de datum van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit, en;
  • als het mogelijk is graag ook een kopie van het besluit waartegen u bezwaar maakt als bijlage meesturen. Bij digitaal indienen kan dit bijvoorbeeld door een foto van de eerste pagina van het besluit te maken met uw mobiele telefoon en deze toe te voegen;
  • eventueel ook: een schriftelijke, door u ondertekende, machtiging met een datum erop als iemand anders het bezwaarschrift voor u indient.

Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk.

Een ander machtigen

U kunt iemand anders toestemming verlenen (machtigen) om voor u een bezwaarschrift in te dienen. De gemachtigde moet dan wel een schriftelijke, door u ondertekende, machtiging meesturen met het bezwaarschrift. Een advocaat hoeft geen machtiging mee te sturen, omdat deze is ingeschreven bij de orde van advocaten.

  • Het is goed advies te vragen voordat u uw bezwaar maakt. Bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat.
  • In het besluit van de gemeente staat of u bezwaar kunt maken. Ook staat hierin naar welk adres u uw bezwaarschrift moet sturen.
  • Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de dag waarop het besluit aan u is gestuurd.
  • Ontvangt de gemeente uw bezwaar te laat? Dan behandelt zij uw bezwaar niet.
  • De gemeente kan u vragen langs te komen om uw bezwaar te bespreken.

De gemeente doet haar best de behandeling van een bezwaarschrift af te ronden binnen de wettelijke termijn, afhankelijk van de gevolgde procedure, van zes tot twaalf weken. In sommige gevallen wordt deze termijn verlengd, bijvoorbeeld als de indiener van een bezwaarschrift nog bepaalde gegevens moet opsturen en/of als we langer de tijd nodig hebben om een besluit op het bezwaar te nemen. Nadat u een bezwaarschrift heeft ingediend, neemt de afdeling Juridische Zaken contact met u op om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt dat een bezwaarprocedure verder niet meer nodig is.

Hoorzitting

Als het informele overleg niet tot een oplossing heeft geleid, krijgt u in de meeste gevallen een uitnodiging voor een hoorzitting. Daarin kunt u uw bezwaarschrift toelichten. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend tegen een besluit van anderen (zoals een vergunning voor bouwen) dan wordt ook die ander uitgenodigd. Ook eventuele andere bezwaarmakers tegen hetzelfde besluit worden uitgenodigd. Iedereen wordt in elkaars bijzijn gehoord.

Alle genodigden voor de hoorzitting kunnen ook iemand machtigen (toestemming geven) om hem/haar op de hoorzitting te vertegenwoordigen. Als het nodig is, dan kan een andere belanghebbende het woord voeren.

Openbare hoorzitting

In de vergadering mogen ook adviseurs, getuigen en deskundigen het woord voeren. De hoorzitting is openbaar. Er kunnen dus toehoorders, waaronder de pers, aanwezig zijn. Gaat het om een vertrouwelijke zaak, dan is de hoorzitting niet openbaar, bijvoorbeeld over bijstandsuitkeringen en voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

U kunt ook zelf vragen om een besloten behandeling.

Als er meer partijen zijn, bijvoorbeeld een vergunninghouder en/of meerdere bezwaarmakers, dan worden partijen in elkaars bijzijn gehoord. Als er gewichtige redenen zijn waarom u vindt dat u niet in het bijzijn van anderen zou moeten worden gehoord, dient u dit voor de hoorzitting aan te geven, zodat bekeken kan worden wat er aan de hand is.

Enige tijd na de hoorzitting (of na het bereiken van een eerdere oplossing) ontvangt u van de gemeente schriftelijk bericht over de beslissing op het bezwaarschrift.

Als u bezwaar heeft gemaakt tegen een beslissing van de gemeente (beschikking) en uw bezwaar is afgewezen, dan kunt u hier tegen in beroep gaan. U moet een beroepschrift indienen bij de betreffende beroepsinstanties, waaronder de sector bestuursrecht Arrondissementsrechtbank te Haarlem. Dit staat ook aangegeven in de beslissing op uw bezwaar. Meer informatie vindt u bij de Rijksoverheid.

Uw persoonsgegevens zoals uw naam, adres, woonplaats en inhoud van het bezwaarschrift worden opgeslagen in het zaaksysteem van de gemeente. De afdeling Juridische Zaken gebruikt deze gegevens om met u te corresponderen (brieven te schrijven of te e-mailen) zoals voor een uitnodiging voor een hoorzitting, voor aanvullende vragen en om u een besluit op uw bezwaarschrift  te kunnen sturen.

  • Als uw bezwaarschrift ter behandeling voorgelegd wordt aan een hoor- en adviescommissie, dan worden uw gegevens doorgestuurd naar deze adviescommissie. Zij horen u in de bezwaarfase en geven advies over uw bezwaarschrift. Dient u een bezwaarschrift in gericht op een vergunning of handhaving van een bouwwerk, zoals het niet eens zijn met hoe het gebouw eruit gaat zien/ziet, dan kan het zijn dat uw persoonsgegevens (die op uw bezwaarschrift) staan ook aan de Welstandscommissie van de Zaanstad gestuurd worden.
  • Als u bezwaar maakt tegen een besluit dat aan iemand anders dan uzelf is verstuurd, bijvoorbeeld een vergunning aan uw buren, dan wordt uw bezwaarschrift met uw persoonsgegevens ook naar deze vergunninghouder gestuurd. Dit is opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht, waarin het uitgangspunt is dat de informatie die de gemeente bij bezwaarschriften ontvangt gelijkelijk onder de betrokkenen (partijen) verspreidt wordt, zodat een gelijk speelveld voor alle betrokken partijen ontstaat: alle partijen die betrokken zijn moeten zich goed op de stukken, waaronder ook het bezwaarschrift/de bezwaarschriften kunnen voorbereiden en daarop kunnen reageren.

In bijzondere gevallen, als u daarvoor zwaarwegende redenen heeft, kan het doorsturen van uw bezwaarschrift aan andere partijen zoals de vergunninghouder achterwege gelaten worden. U dient daarvan melding te maken in de aanhef van uw bezwaarschrift. Afdeling Juridische Zaken gaat met u in gesprek wat er aan de hand is en of de door u aangegeven redenen voldoende gewichtig/zwaar zijn om af te wijken van toezending van het bezwaarschrift aan andere partijen. Als hiervan sprake is, wordt bekeken hoe de informatievoorziening aan de andere partijen toch goed kan verlopen, bijvoorbeeld door een ‘geschoond’ bezwaarschrift zonder uw persoonsgegevens te sturen of een samenvatting daarvan.

De afdeling Juridische Zaken bewaart uw gegevens 5 jaar nadat uw bezwaarschrift is afgehandeld. Uw bezwaarschrift is afgehandeld als u een besluit heeft gekregen op uw bezwaarschrift of als uw bezwaarschrift geen verdere behandeling meer behoeft, bijvoorbeeld omdat op een andere manier een oplossing is gevonden.

Als uw bezwaarschrift niet inhoudelijk is behandeld, omdat u geen ‘belang’ heeft of bijvoorbeeld omdat u het buiten de bezwaartermijn heeft ingediend, dan worden uw gegevens een jaar, nadat uw bezwaarschrift is afgehandeld, bewaard.