Klacht over dienstverlening gemeente

Bent u niet tevreden over de manier waarop u door een medewerker of het gemeentebestuur bent geholpen? Dan kunt u een klacht indienen.

U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen als:

  • U geen antwoord krijgt op een mail of brief of daarop lang moet wachten.
  • De gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomt.
  • U zonder reden gevraagde informatie niet ontvangt.
  • U wordt binnen de gemeente van de één naar de ander verwezen zonder dat de gemeente u helpt.
  • U vindt dat u niet netjes behandeld bent.

  • Meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in de weg, een scheve stoeptegel of zwerfafval. Zie: Meldingen over de openbare ruimte.
  • Meldingen betreffende overlast, bijvoorbeeld parkeeroverlast, overlast van horeca of een evenement. Hiervan doet u online melding bij Handhaving.
  • Over een boete, een gemeentebelasting of een besluit waartegen u bezwaar of beroep kunt instellen.
  • Over iets waarover de rechtbank een uitspraak heeft gedaan.
  • Over beleid van de gemeente. De gemeenteraad stelt als uw volksvertegenwoordiger keuzes voor beleid vast. Dat kan gaan over maaien, participatie, parkeren, enzovoort. Bent u het niet eens met bepaald beleid? Dan kunt u dat melden bij de gemeenteraad.
  • Over iets wat meer dan 1 jaar geleden is gebeurd.
  • Over iets waarover u al eerder een klacht hebt ingediend.
  • Over gedrag dat al onderzocht wordt door justitie.

Zodra uw klacht binnen is, neemt de afdeling waarover uw klacht gaat de klacht in behandeling. De klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de klachtbehandeling en de kwaliteit van het antwoord. Is er iets onduidelijk, dan bellen of mailen we u voor meer informatie. U krijgt zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen 30 werkdagen (zes weken), een antwoord op uw klacht.

U heeft een klacht ingediend bij de gemeente. Deze klacht is afgehandeld, maar u bent niet tevreden met het antwoord? Dan kunt u de gemeentelijke ombudsman om een oordeel vragen.

De gemeente Zaanstad is aangesloten bij de Ombudsman Metropool Amsterdam. U kunt bellen naar 020-625 9999 (bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 12.00 uur) of uw klacht online indienen via de website of per e-mail.

Inloopspreekuur

Zaanstad
 Elke eerste donderdag van de maand is de ombudsman aanwezig van 16.00 tot 18.00 uur in het stadhuis, Stadhuisplein 100 in Zaandam. U kunt zonder afspraak langskomen, maar even van te voren bellen naar de ombudsman kan handig zijn. 
 
Amsterdam
De ombudsman heeft iedere dinsdag van 09.30 uur tot 11.30 uur in Amsterdam, Jacob Bontiusplaats 9, zelf ook een inloopspreekuur.

Heeft u een klacht over een leverancier of samenwerkende partij van de gemeente Zaanstad? Deze organisaties hebben hun eigen klachtenregeling en behandelen klachten zelf. Wij vragen u daarom om eerst uw klacht bij deze leverancier of samenwerkende partij in te dienen.

Bent u daarna niet tevreden met hoe uw klacht is afgehandeld? Dan kunt u uw klacht bij de gemeente indienen. Vergeet hierbij niet om de originele klacht en het antwoord van de leverancier of samenwerkende partij mee te sturen. Zo kunnen wij uw klacht beter beoordelen en u verder helpen.

U kunt op verschillende manieren een klacht indienen. Het is makkelijk om dit online te doen. U kunt uw zaak ook online volgen. De gemeente neemt uw klacht snel in behandeling.

Online een klacht indienen

Natuurlijk mag u ook een brief sturen naar de gemeente:
Gemeente Zaanstad
t.a.v. het klachtencoördinaat
Postbus 2000
1500 GA Zaandam

Belt u liever? Dat kan via 14075.