Cluster Individuele Dienstverlening

Alle afdelingen van de gemeente Zaanstad zijn ondergebracht in vier clusters. Elk cluster heeft zijn eigen taken en vakkennis. Het cluster Individuele Dienstverlening bestaat uit 12 afdelingen. Hieronder staan de kerntaken per afdeling vermeld.

    Het Callcenter is de afdeling binnen de organisatie waar het contact met inwoners op één centrale plek wordt afgehandeld.

    De kerntaken van het Callcenter zijn:

    • Beantwoorden van inkomende klantvragen via kanalen zoals de telefoon, Whatsapp, social media, informatiebalie, en contactformulieren.
    • Aanspreekpunt van klachten, WOO- en AVG-verzoeken en procesverantwoordelijke voor een uniforme afhandeling van genoemde klachten en verzoeken.
    • Beheren en actueel houden van de gemeentelijke website, zodat inwoners en ondernemers op een gebruiksvriendelijke en digitaal toegankelijke manier relevante informatie kunnen raadplegen en diensten kunnen afnemen.
    • Rapporteren aan de organisatie, college van B&W, en de gemeenteraad over het aantal, de aard, en de trends van klantcontacten, inclusief analyses en inzichten, ter ondersteuning van beleids- en besluitvorming.

    De afdeling Burgerzaken is verantwoordelijk voor het beheer van de basisregistratie personen van de gemeente. Alle grote (en kleinere) levensgebeurtenissen met betrekking tot de inwoners van de gemeente Zaanstad worden hier afgehandeld.

    Specifieke taken van de afdeling zijn onder andere:

    • Uitgifte van officiële documenten zoals paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen.
    • Beheer van de gemeentelijke basisregistratie (BRP).
    • Verwerken van aanvragen voor uittreksels en afschriften uit de basisregistratie.
    • Verstrekken van informatie en advies aan inwoners over burgerlijke zaken.
    • Het organiseren van de verkiezingen en het beheer van de kiesregisters.
    • Verwerken van naturalisatieverzoeken en verklaringen omtrent het Nederlanderschap.
    • Ondersteuning bij het melden van vermissingen en aangiften van gevonden voorwerpen.
    • Behandelen van woonurgenties en het verstrekken van informatie hierover.

    Burgerzaken speelt een cruciale rol in het waarborgen van de juistheid en volledigheid van persoonsgegevens en biedt ondersteuning bij vragen en verzoeken van inwoners. Dagelijks helpen we de inwoners van Zaanstad aan de balies in het Stadhuis.

    De kerntaken van de afdeling zijn:

    • Het heffen en innen van 14 soorten gemeentelijke belastingen, retributies en leges facturen.
    • Het bijhouden van de basisregistraties BAG BGT WOZ met jaarlijkse rapportages aan de Waarderingskamer.
    • Het ondersteunen van de wethouder financiën bij de bepaling van de tarieven of invoeren/afschaffen belastingsoorten.
    • Rapporteren aan de organisatie, college van B&W, en de gemeenteraad over de begroting versus de realisatie, inclusief analyses en inzichten.
    • De heffingsambtenaar is een ZBO en heeft daarmee een grote invloed op de beleids- en besluitvorming.
    • Het bijhouden van de kaart van Zaanstad, jaarlijks vergelijken van deze kaarten om te constateren  wat er gebouwd en gesloopt is. Daarnaast verzorgen wij een honderdtal kaarten voor allerlei doeleinden ter ondersteuning van de organisatie. De Zaanatlas is een begrip geworden.

    De afdeling Bouw RO heeft taken en bevoegdheden om ervoor te zorgen dat bouwprojecten en kinderopvang veilig en volgens de regels verlopen.

    De kerntaken van Bouw RO zijn:

    • Uitvoeren van inspecties om te controleren of bouwprojecten voldoen aan de vereiste vergunningen en regelgeving.
    • Uitvoeren van inspecties om te controleren of bestaande bouwwerken volgens de regels zijn ingericht en worden gebruikt.
    • Bij overtredingen van het omgevingsplan, technische bouwvoorschriften, constructieve eisen en brandveiligheidsvoorschriften wordt handhaving toegepast door middel van waarschuwingen, boetes of andere juridische handhavingsmaatregelen.
    • Behandelen van bouwmeldingen.
    • Geven van constructief advies voor de uitvoering van bouwprojecten en de afhandeling van aanvragen voor omgevingsvergunningen.
    • Intrekken van niet uitgevoerde omgevingsvergunningen.
    • Administratieve ondersteuning van de afdeling Omgevingsvergunningen.
    • Registeren van kinderopvanglocaties.
    • Bij overtredingen worden de regels voor de kwaliteit van kinderopvanglocaties gehandhaafd.

    De kerntaken van de afdeling zijn:

    • Afdeling Stedelijke Toegang vormt een verbindende schakel en aanspreekpunt voor zowel wijkteams, jeugdteams en de organisaties waar zij mee samenwerken alsmede voor interne afdelingen binnen gemeente Zaanstad zoals Kennis, Contractmanagement, KCC, Naleving, Uitkeringen, Burgerzaken, etc.
    • Afdeling Stedelijke Toegang zet zich dagelijks in voor de ontwikkeling van succesvolle en integrale oplossingen voor inwoners en organiseert hiervoor de benodigde randvoorwaarden voor de uitvoeringspraktijk. De medewerkers van Stedelijke Toegang adviseren bij complexe casuïstiek, herkennen signalen vanuit de uitvoeringspraktijk en denken mee over verbetermogelijkheden in de uitvoering.
    • Het gemeentelijk team Inburgering maakt eveneens deel uit van de afdeling Stedelijke Toegang. Deze medewerkers begeleiden de Zaanse nieuwkomers bij hun inburgeringstraject.
    • Tenslotte maakt ook het stedelijk team Kinderopvangtoeslag (KOT) deel uit van de afdeling Stedelijke Toegang. Deze medewerkers hebben een belangrijke rol in het begeleiden en ondersteunen van inwoners naar een stabiele en zelfredzame situatie. Het herstel van vertrouwen en het maken van een nieuwe start zijn de belangrijkste uitgangspunten van de hulpverlening.

    Informatie nog niet beschikbaar

    De informatie over de taken van deze afdeling is nog niet aangeleverd. Zodra de benodigde gegevens beschikbaar zijn, zal deze sectie worden bijgewerkt.

    Informatie nog niet beschikbaar

    De informatie over de taken van deze afdeling is nog niet aangeleverd. Zodra de benodigde gegevens beschikbaar zijn, zal deze sectie worden bijgewerkt.

    De kerntaken van de afdeling zijn:

    • De afdeling Uitkeringen is de afdeling waar aanvragen om een uitkering krachtens de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) , Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), en Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) worden beoordeeld en bij blijkend recht de uitkering wordt beheerd. De inwoner heeft een vast contactpersoon, de casemanager inkomen, bij wie hij terecht kan met vragen of aan wie hij wijzigingen kan doorgeven.
    • Daarnaast worden ook beslagleggingen van deurwaarders verwerkt en is er een team dat zich bezig houdt met de terugvordering van onterecht verstrekte bedragen.
    • De afdeling werkt nauw samen met het Jongerenloket, afdeling Naleving, Werkom en de Sociale wijkteams om de inwoner zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

    De kerntaken van de afdeling zijn:

    • Het Jongerenloket biedt makkelijk bereikbare hulp en informatie aan jongeren tot 27 jaar die in Zaanstad wonen. Het wettelijke kader is de basis voor veel van onze werkzaamheden, maar wij kijken verder dan de wetgeving. Jongeren kunnen bij ons terecht met vragen over leren, werken en inkomen. Samen met de jongeren kijken wij wat er nodig is, zodat zij zelf regie kunnen nemen over hun eigen leven. Bij ons worden zij gezien en gehoord. Onze dienstverlening is gratis. We verwachten een actieve houding van de jongere zelf.
    • Binnen het Jongerenloket werken verschillende specialisten samen. De teams Participatie, Doorstroompunt, Leerplicht, Straathoekwerk en Jeugd Preventie Plan maken onderdeel uit van het Jongerenloket.

    De afdeling Naleving richt zich op de naleving van wetten en regels binnen het sociaal domein, in het bijzonder de Participatiewet (Pw), Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet (Jw). Door regelmatig in contact te staan met inwoners en toe te zien op een recht- en doelmatige besteding van gemeenschapsgeld beschermen wij inwoners en vergroten hun kansen op ontplooiing en zelfredzaamheid. Adequaat toezicht signaleert, voorkomt en ontmoedigt misbruik en oneigenlijk gebruik van voorzieningen. Zo zijn wij in gesprek met inwoners over hun uitkeringssituatie om te kijken hoe zij zelf in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Dat doen wij rechtvaardig met een lichte aanpak waar het kan en een zwaardere aanpak waar nodig. Wij doen ook onderzoek naar de kwaliteit en rechtmatigheid van zorgvoorzieningen om te zorgen dat inwoners de zorg krijgen die ze nodig hebben en zorggeld op de juiste plek terecht komt. Hierbij staan wij in nauw contact met inwoners en zorgaanbieders.

    De afdeling Omgevingsvergunningen is verantwoordelijk voor het afhandelen van diverse vergunningssoorten binnen de ambtelijke organisatie, waaronder:

    1. Omgevingsvergunningen
    2. Evenementenvergunningen
    3. Exploitatievergunningen horeca en andere schaarse vergunningen
    4. Alcoholwetvergunningen
    5. Huisvestingsvergunningen
    6. Omzettingsvergunningen
    7. Tijdelijke verkeersmaatregelen, objectvergunningen en standplaatsvergunningen

    Daarnaast organiseert de afdeling Omgevingstafels. In dit informele voortraject worden complexe initiatieven voor zowel kleine als grote gebiedsontwikkelingen, met behulp van ambtelijke ondersteuning, voorbereid voor een formele vergunningsaanvraag.  

    De afdeling rapporteert aan de organisatie, het college van B&W en de gemeenteraad over het aantal en de aard van de afgehandelde vergunningaanvragen.

    De kerntaken van de afdeling zijn:

    • Het Gemeentearchief is de afdeling binnen de gemeente waar blijvend te bewaren informatie wordt beheerd van de gemeenten Zaanstad, Oostzaan, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en enkele gemeenschappelijke regelingen. Om haar missie als ‘geheugen van de Zaanstreek’ verder invulling te geven, wordt ook informatie beheerd van organisaties, verenigingen, geloofsgemeenschappen, particulieren en bedrijven in de gemeente Zaanstad en Oostzaan.
    • Alle informatie die aan het Gemeentearchief is overgedragen, wordt beschikbaar gesteld voor onderzoek aan particulieren, ondernemers en maatschappelijke instellingen via internet en de studiezaal. Alle informatie is openbaar, tenzij er op grond van de Archiefwet of de AVG redenen zijn om de openbaarheid te beperken.
    • Vanuit het Gemeentearchief wordt ook toezicht gehouden op en geadviseerd over de kwaliteit van de informatiehuishouding van de gemeente, alsook van de gemeente Oostzaan en aangesloten GR’s.
    • Tot slot verzorgt het Gemeentearchief vanuit haar missie diverse educatieactiviteiten aan kinderen en volwassenen en worden regelmatig tentoonstellingen georganiseerd.