Busbrug de Binding

Op deze pagina vindt u informatie over de plannen om de Busbrug tijdens de spits voor het verkeer open te stellen.

De gemeente heeft in 2017 onderzocht wat de gevolgen zijn van een permanente openstellen van busbrug de Binding. De busbrug is nu 20 uur per dag open voor verkeer. De gemeente wil ook tijdens de spitstijden korte rijroutes voor automobilisten tussen de wijken Westerkoog en Westerwatering door de busbrug tijdens de spits (tussen 07.00 en 09.00 uur en 16.00 en 18.00 uur) voor het verkeer open te stellen. Vrachtwagens mogen geen gebruik maken van de busbrug.

Op basis van de onderzoeksresultaten heeft het college besloten verdere voorbereidingen te treffen die nodig zijn om de busbrug 24 uur open te stellen.  De busbrug kan pas permanent voor al het verkeer open als er extra verkeersmaatregelen zijn genomen:

  • Aanpassingen om de verkeersveiligheid op De Wildeman en De Glazenmaker te verbeteren.
  • Verkeersaanpassingen op de kruising bij de busbrug (inmiddels uitgevoerd).
  • Verkeersaanpassingen op de kruising Westerkoogweg, Wildeman en Glazenmaker.

Om de busbrug open te kunnen stellen, en de deze maatregelen aan de rondweg uit te kunnen voeren is een natuurvergunning nodig met betrekking tot de stikstof uitstoot. Daarnaast moeten er maatregelen genomen worden om de geluidsbelasting bij een aantal woningen te verminderen.

2017/2018

  • Verkeersonderzoek naar de effecten voor het verkeer bij 24 uur openstelling.
  • Milieuonderzoek.

2019

  • Plan maken voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op De Wildeman en De Glazenmaker.
  • Daarnaast plannen maken voor geluidswerende maatregelen langs de busbrug. Dit wordt beschreven in een project- en verkeersbesluit.

2020

  • Extra verkeersonderzoek (dat past bij het aangepaste ontwerp ‘advies-30’)
  • Extra milieuonderzoek (gebaseerd op het verkeersonderzoek)
  • Vaststelling van het ontwerp
  • Start planologische procedure (wijzigen van bestemmingsplan).

2021

  • Stikstofonderzoek, onderdeel procedure wijzigen bestemmingsplan.
  • Start onderzoek oplossingen stikstofproblematiek.

2022

  • Stikstof oplossing voorgelegd aan de vergunningverlener (omgevingsdienst NHN) om een natuurvergunning te verkrijgen.
  • Beoordeling door omgevingsdienst NHN loopt minstens tot eind 2022

2023

  • Helaas is er vertraging opgetreden door de stikstofproblematiek en de beoordeling door de omgevingsdienst NHN. Wat gaat er wel gebeuren?
  • Verder zoeken naar een oplossing voor de stikfstofproblematiek
  • Onderzoeken welke verkeersveiligheidsmaatregelen binnen het huidige bestemmingsplan, stikstofregels en vastgesteld budget wél uitgevoerd kunnen worden
  • Onderzoeken of het praktisch mogelijk is de busbrug De Binding eerst open te stellen voor (alleen) elektrische voertuigen

2024

  • Verder zoeken naar een oplossing voor de stikstofproblematiek
  • Verder onderzoeken welke verkeersveiligheidsmaatregelen binnen het huidige bestemmingsplan, stikstofregels en vastgesteld budget wél uitgevoerd kunnen worden.
  • Verder onderzoeken of het praktisch mogelijk is de busbrug De Binding eerst open te stellen voor (alleen) elektrische voertuigen
  • Onderzoek naar benodigde maatregelen om de rondweg GOW30 geschikt te maken

2025

  • Start planologische procedure
  • Het ontwerp voor de rondweg uitwerken.
  • Plannen maken voor geluidswerende maatregelen voor de woningen langs de busbrug.
  • Opstellen verkeersbesluit
  • Opstellen omgevingsvergunning (kapvergunning)
  • Gewijzigde omgevingsplan ter inzage. Belanghebbenden kunnen hun zienswijzen indienen.
  • Zicht op verkrijgen natuurvergunning.
  • Bestuurlijke besluitvorming  ontwerpwijziging rondweg

We starten met het zoeken naar een aannemer die het werk gaat uitvoeren wanneer al deze stappen doorlopen zijn. Daarna starten we met het daadwerkelijk uitvoeren van de maatregelen.

2026

  • Ter inzage legging omgevingsplan
  • Vaststelling omgevingsplan door de gemeenteraad
  • Uitwerking naar contract een aanbesteding

2027

Uitvoering aanpassing rondweg

2028

Realisatie en oplevering

Gemeente Zaanstad werkt aan een 24/7 openstelling van Busbrug de Binding. Omdat dit naar verwachting zorgt voor meer verkeer op de rondweg Westerkoog – de Glazenmaker en de Wildeman – zijn maatregelen nodig om het verkeer op een veilige en prettige manier door te laten stromen. Dit betekent dat we de rondweg anders moeten inrichten. Om een goed ontwerp te maken is het belangrijk dat omwonenden en andere belanghebbenden hun mening kunnen geven.

In 2018/2019 is in overleg met bewoners een voorlopig ontwerp gemaakt voor de herinrichting van de rondweg. Dit voorlopig ontwerp is in 2024/2025 herzien op basis van nieuwe verkeerskundige inzichten, zoals het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u (GOW30) en actuele verkeersknelpunten op de rondweg.

Van 2 tot en met 20 december 2024 is een digitale participatieronde georganiseerd voor alle inwoners van Westerkoog. Via een interactieve kaart konden bewoners knelpunten aangeven en suggesties doen. Het was mogelijk knelpunten en ideeën aan te dragen over de volgende onderwerpen:

  • Verkeersveiligheid: plekken waar mensen zich zorgen maken over veiligheid, zoals onoverzichtelijke kruispunten, te smalle wegen of gevaarlijke oversteekplekken.
  • Doorstroming van verkeer: plaatsen waar het verkeer vastloopt of waar de doorstroming verbeterd kan worden.

Alle reacties van de digitale participatieronde zijn geanalyseerd en verwerkt door een gespecialiseerd bureau (Arcadis). Ook is er overleg geweest met de Stichting Verkeersveilig en gezond Westerkoog over de knelpunten die zij zien op de rondweg. Belanghebbenden zoals de Fietsersbond en nood- en hulpdiensten, en VRA (Vervoerregio Amsterdam) zijn ook geraadpleegd. Op basis hiervan is een aangepast voorlopig ontwerp gemaakt. Dit ontwerp is gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst op 3 maart 2025. Ongeveer 150 bewoners waren aanwezig. Bewoners konden het ontwerp bekijken, vragen stellen en aanvullende opmerkingen geven.

De aandachtspunten die bewoners tijdens de bijeenkomst van 3 maart 2025 hebben genoemd worden meegenomen in de bestuurlijke besluitvorming van het voorlopige ontwerp, of in de verdere uitwerking van het definitieve ontwerp. De verwachting is dat het definitief ontwerp eind 2025/begin 2026 gereed is. In oktober 2025 neemt het college een besluit over het ontwerp.  

Vanwege de toegankelijkheidseisen die voor overheidswebsites gelden, kunnen oudere documenten niet worden gedownload. Deze zijn wel op te vragen via het e-mailadres debinding@zaanstad.nl.

Voorlopig ontwerp Rondweg

Deze voorlopige ontwerptekening was te zien tijdens een inloopbijeenkomst van 3 maart 2025. De laatste wijzigingen en opmerkingen worden hierin verwerkt waar mogelijk. Vervolgens gaat het ontwerp voor besluitvoering naar het college.

Voor vragen of reacties kunt u ook een e-mail sturen naar debinding@zaanstad.nl