Beleidsregels openbare oplaadpunten

Doel

De beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van aanvragen van
oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte op het grondgebied van
de Gemeente Zaanstad.

Aanvraag oplaadpunt

  • De elektrische auto beschikt over een bereik van ten minste 45 volledig
    elektrisch aangedreven kilometers volgens de NEDC meetmethodiek om in
    aanmerking te komen voor een openbaar oplaadpunt.
  • De aanvrager woont of werkt in de gemeente Zaanstad
  • De elektrische auto haalt een snelheid van minimaal 75 kilometer per uur.
  • Er wordt alleen medewerking verleend als de aanvrager geen
    parkeergelegenheid heeft op eigen terrein. Daaronder wordt verstaan:
    opritten, garages, (gebouwde)parkeervoorzieningen bij wooncomplexen.

Openbaar

De openbare oplaadpunten kunnen worden gebruikt door volledig elektrische
voertuigen dan wel plug-in hybride voertuigen.

Betaald parkeren

Op de oplaadplaatsen op betaald parkeerplaatsen is geen parkeerbelasting
verschuldigd voor de elektrische auto’s als deze staan te laden. Dit is in de
parkeerverordening opgenomen en wordt per jaar geëvalueerd. Om te kunnen
beoordelen of het een elektrische auto betreft, in verband met handhaving, moet de
stekker aangesloten zijn aan het oplaadpunt.

Maximum aantal oplaadpunten

Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadplaats tenzij de aanvrager
exploitant is van elektrische voertuigen. Er zal dan door de gemeente een specifieke
afweging worden gemaakt met inachtneming van het gestelde onder punt 7.

Dubbele laadvoorziening

Het oplaadpunt moet bij voorkeur voorzien zijn van een dubbele laadvoorziening.

Locatiebepaling

  • De locatie van het oplaadpunt wordt niet in de directe nabijheid van het
    perceel of woning van de aanvrager gepland. De locatie moet herkenbaar,
    zichtbaar en bruikbaar zijn voor een grote doelgroep. In volgorde van prioriteit:
  1. bij een kruising van wegen.
  2. de eerste twee parkeerplaatsen in de rijrichting van de straat.
  3. nabij voorzieningen met een publieksfunctie als winkels, scholen,
  4. culturele instellingen et cetera.
  • Voor een bedrijfsmatig verzoek geldt ook dat de locatie van het oplaadpunt in
    de directe nabijheid van het bedrijfspand moet komen. Voor netwerkbedrijven
    geldt een uitzondering.
  • Er geldt een maximum afstand tot woning of perceel van 300 meter.
  • Wanneer een oplaadpunt veelvuldig wordt gebruikt kan de gemeente een
    extra oplaadpunt laten plaatsen in de directe nabijheid.
  • De plaats moet zodanig worden aangelegd dat het mogelijk is dat twee
    voertuigen tegelijk van de dubbele laadvoorziening gebruik kunnen maken.
  • De plaats moet technisch mogelijk zijn (aanwezigheid van kabels en
    leidingen). Dit moet bepaald worden door de aanvragende exploitant en
    getoetst door de gemeentelijke afdeling Stadsbeheer en Onderhoud.

Tenaamstelling voertuig

Het voertuig moet op naam staan van de aanvrager dan wel een leasecontract moet
worden overlegd.

Aantal oplaadpunten in de gemeente Zaanstad

Er geldt vooralsnog geen maximum. Het college kan hier in de toekomst van
afwijken.

Realisatie

Bij de realisatie wordt de gebruikelijke procedure bij verkeersbesluiten gevolgd.