Beleidsnotitie: Vaartuig in goede staat van dienst
In het kader van artikel 23.1 van de Algemene Voorwaarden (hierna: AVW) is gebleken dat er nadere toelichting benodigd is. Hierbij gaat het om het in goede staat van dienst houden van het vaartuig op de ligplaatsen genoemd in de AVW. Het is niet duidelijk wat dit precies inhoudt en wat er eronder verstaan wordt. In deze beleidsnotitie zullen wij uitleggen wat wij hieronder verstaan.
Huidige situatie
De afgelopen weken hebben we veel te maken gehad met zeer slecht weer in de vorm van veel regen en zeer harde wind en windstoten. Daarbij zijn bootje vol gelopen met water of zelfs gezonken. Een aantal vaartuigen is in dermate slechte staat van onderhoud dat deze afbrekende onderdelen hebben en groen uitslaan. Daarnaast ligt er op een aantal vaartuigen een grote hoeveelheid afval. Dit afval trekt ongedierte aan. Dit is een ongewenste situatie. Deze vaartuigen vormen een gevaar voor de scheepvaart, maar ook doen zij af aan een goede fysieke leefomgeving.
Oplossing
Voor het gebruik van de gemeentelijke kades hebben wij Algemene Voorwaarden opgesteld. Hiermee moet een gebruiker akkoord gaan alvorens zij een ligplaats toegewezen krijgt. In deze voorwaarden hebben wij onder artikel 23.1 opgenomen dat een vaartuig in goede staat van dienst moeten worden gehouden. Deze goede staat van dienst verklaren wij nader middels deze beleidsnotitie.
Een vaartuig op één van de ligplaatsen genoemd in de AVW dient te voldoen aan de volgende eisen:
- Het vaartuig mag geen duidelijke tekenen vertonen van risico tot zinken, hetzij door slechte conditie, hetzij door andere gebreken of door onvoldoende zorg. Hierbij is bijvoorbeeld te denken aan een rotte en verroeste scheepsopbouw, romp, tuigage en defecte ramen;
- Open vaartuigen of niet zelflozende vaartuigen dienen naar behoren te zijn afgedekt tegen inregenen. Dit kan bijvoorbeeld door een op maat gemaakt afdekzeil of boothoes gemaakt door een vakman te gebruiken. Vaartuigen mogen niet worden afgedekt met een ontsierend dekzeil;
- Een vaartuig is verplicht een scheepsnaam te voeren op een aan beide zijden duidelijk zichtbare plaats, een thuishaven te hebben en een bij ons bekende eigenaar te hebben (in lijn met artikel 2.02 Binnenvaartpolitiereglement);
- Vaartuigen voorzien van benzinebinnenmotoren of zwaardere aanhangmotoren met meer dan 10 liter benzinevoorraad dienen van deugdelijke handblusmiddelen te zijn voorzien van voldoende capaciteit. En geschikt voor deze vloeistof;
- Vaartuigen voorzien van gasinstallaties voor kook en andere doeleinden dienen te voldoen aan de hiervoor algemeen aanvaarde normen en voorschriften;
- Vaartuigen dienen zelfstandig varend te zijn. Een vaartuig hoeft zijn motor maximaal 72 uur niet gebruiksgereed te hebben wanneer er sprake is van een storing. Deze tijd kan dan worden gebruikt om de storing te verhelpen;
- Vaartuigen dienen in een zodanige staat te verkeren dat het vaartuig geen afbreuk doet aan het aanzien van de gemeente. Het vaartuig moet bijvoorbeeld netjes geschilderd, schoongemaakt en gewassen zijn dan wel defecten vertonen; en
- Het vaartuig moet voldoende aan de gestelde eisen uit het Binnenvaartpolitiereglement.
Deze eisen zijn in lijn met andere gemeenten en jachthavens. Deze eisen zijn dus zeker haalbaar voor vaartuigeigenaren.
Indien het vaartuig in slechte tot zeer slechte staat verkeert, wordt een ligplaats genoemd in de AVW geweigerd, tenzij een gedegen restauratieplan met een redelijke tijdsplanning wordt aangeleverd. Hierbij moet ook worden aangegeven op welke werf het vaartuig wordt opgeknapt.
Wij zullen een inventarisatie maken welke vaartuigen passen binnen het kader dat hierboven is geschetst. Deze gebruikers zullen worden aangeschreven. Blijft de situatie ongewijzigd, dan zullen wij de huurovereenkomst niet verlengen dan wel ontbinden op grond van het niet voldoen aan de onderhoudsplicht van artikel 23.1 uit de AVW.